dc.contributor.author | Skjønhaug, Emil | |
dc.date.accessioned | 2018-07-13T09:39:38Z | |
dc.date.available | 2018-07-13T09:39:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2505344 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Elevene har rett på en opplæring som er tilpasset deres evner og forutsetninger, og det er skolens jobb å hjelpe elevene til å utvikle seg faglig og sosialt. I dagens skole er det mange elever som ikke har utbytte av ordinær undervisning, og trenger støtte og hjelp. Skolen skal sammen med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste samarbeide om et best mulig opplæringstilbud til elever som trenger ekstra hjelp og støtte, og dette samarbeide bør preges av god oppfølging, rutiner og forventninger. PP-tjenesten er med på å utarbeide en tilpasset opplæringsplan, og bidrar til hvilke tiltak som bør iverksettes i klasserommet. Allikevel er mange samarbeid preget at dårlige rutiner, fraværende samarbeidskultur og uklare roller. Skolen ønsker veiledning fra PP-tjenesten, og har ofte høye forventinger om rask hjelp i en tidlig fase rundt enkelte elever. På den andre siden kan PP-tjenesten bli møtt med kritiske øyne, og lærere som ikke har gjort et godt forarbeid. Jeg har intervjuet 3 informanter som har opplevd ulike samarbeid med PP-tjenesten. Dårlige rutiner, forvirringer rundt forventninger og roller ser ut til å prege en del av samarbeide. Liten eller varierende samarbeidskunnskap ser ut til å dominere samarbeidet mellom skole og PP-tjeneste. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Students have the right to an education that is adapted to their capabilities and assumptions. It is the school’s responsibility to help the students to develop both academic and social. In today’s school it is several students that does not have dividend from the ordinary education, and need support and help. Together with the Educational and physiological counselling service the school should cooperate towards a best possible education for students that need the extra support and help. This cooperation should be influenced by follow-up, solid routines and expectations. The Educational and physiological counselling service join in to develop an individual education plan, and contribute to what kind of measures that should be implemented to the classroom. Anyway, it is still a lot of cooperation that is characterized by poor routines, absent culture for cooperation and unclear roles. The school wants guidance from Educational and physiological counselling service, and they often have high expectations of quick help in an early phase around some students. The Educational and physiological counselling service can be met with critical eyes, and teachers that has not done a good enough job in advance. I have interviewed 3 informers that has different experiences with cooperation with the Educational and physiological counselling service. Poor routines, confusion about expectations and roles seems to characterize the cooperation. Little or varying knowledge about cooperation seems to dominate the cooperation between school and Educational and physiological counselling service. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | PPT | nb_NO |
dc.subject | pedagogisk psykologisk tjeneste | nb_NO |
dc.subject | tilapsset opplæring | nb_NO |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.subject | samarbeid | nb_NO |
dc.title | Vi skal jo samme vei – en kvalitativ studie om samarbeid mellom lærere og PP-tjeneste | nb_NO |
dc.title.alternative | We’re going the same way – a qualitative study on cooperation between teachers and PPT | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 37 | nb_NO |