Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamstad, Hanne
dc.date.accessioned2018-07-13T14:04:28Z
dc.date.available2018-07-13T14:04:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505411
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: En myte som har blitt skapt i kjølvannet av PISA-undersøkelsens resultater i Norge er at gutter har mindre leselyst enn jenter i dagens norske skole. Dette ses i sammenheng med at deres leseferdigheter i gjennomsnitt er lavere enn jentenes. Leselyst er noe som Utdanningsdirektoratet fremmer i sine formål for norskfaget. Det fremmes noe ulikt enn hva andre forskere formulerer det som. Utdanningsdirektoratet forklarer det som et engasjement for lesingen, som kan skapes gjennom deling og riktig bruk av lesestrategier. Andre forskere ser leselyst i direkte sammenheng med egen leseopplevelse. Motivasjon og leseopplæring er begge essensielle for å skape nettopp leselyst. Utdanningsdirektoratet ser på motiverte elever som nysgjerrige, utholdende elever med lærelyst. For å skape dette må skolen tilby varierte og tilpassede arbeidsmåter, muligheter for medvirkning og faglig trygge og inspirerende lærere, i følge Utdanningsdirektoratet. Veiledning og vurdering er det som skal styrke elevenes motivasjon. I følge forskning er motivasjon noe som kan komme både utenfra og innenfra. Det er den indre motivasjonen som er mest effektiv. Ulike tilnærmingsmåter kan fremme denne motivasjonen. Likevel er ikke alle metodene som forskning tilsier som mest effektive, i tråd med det Utdanningsdirektoratet fremmer. Ulike metoder er benyttet for å skape et engasjement rundt lesing i den norske skolen. Her er særlig litterær samtale og frilesing på skolen benyttet. Ikke alle disse metodene bidrar til økt engasjement rundt lesing for de med redusert leselyst. Ved siden av de to nevnte metodene har to andre metoder også blitt undersøkt nærmere i denne oppgaven. Dette er for å se om Utdanningsdirektoratets foreslåtte tiltak og metoder faktisk er fruktbare for å skape økt leselyst hos elevene som ser ut til å mangle dette.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: A myth that has been created in the wake of the PISA survey results in Norway, is that boys have less reading desire than girls. This myth is based on the fact that Norwegian boys’ literacy skills are lower than the girls’ in average. Reading desire is something that the Norwegian Directorate of Education mentions in their published purposes for the subject Norwegian. It is still somewhat different from what other reseachers formulates it as. The Directorate of Education explains reading desire as an engagement for reading, which can be created through sharing and proper use of reading strategies. Other researchers describes reading desire as something related to the students own reading experience. Motivation and literacy are both essential when it comes to develop of reading desire. The Directorate of Education sees motivated students as curious and enduring with a desire to learn. To create these kind of students, the school must offer varied and personalized methods, opportunities for participation and competent and inspirational teachers, according to the Directorate of Education. Guidance and evaluation is what is supposed to straighten this motivation. Motivation is something that can come from both the outside and the inside, according to research. The inner motivation is what is seen as most effective. Different approaches can promote this motivation. Nevertheless, not all the methods that research promote as most effective, is in line with the Education Directorate’s promotes. Various methods have been used to create reading desire among Norwegian students. Among these are conversations about literature and reading freely in school. Not all these methods contributes to reading desire in the best way, for those who have a less desire to read. In addition to the two earlier mentioned methods, two other methods has also been looked into. All these methodes are looked into to see what is most effective. They have also been lookes at to see if the Directorate of Education measures and methods actually are effective when it comes to creating reading desire among the students that seems to lack it.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectleseopplæringnb_NO
dc.subjectleselystnb_NO
dc.titleUtdanningsdirektoratet og skolens arbeid med redusert leselyst hos elever i den norske skolen.nb_NO
dc.title.alternativeThe Directorate of Education and the school’s approach to reduced reding desire among norwegian students.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber33nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel