dc.contributor.author | Forseth, Kjersti | |
dc.date.accessioned | 2018-07-13T14:14:58Z | |
dc.date.available | 2018-07-13T14:14:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2505412 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Norrøn mytologi er en del av Norges historie og kulturarv, men i hvilken grad blir den forstått som en religion? Ved hjelp av kvalitativ forskningsmetode har jeg intervjuet tre praktiserende lærere i faget kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), for å undersøke om det er en sammenheng mellom deres religionsforståelse og vektleggingen av temaet norrøn mytologi i KRLE-undervisningen. Et viktig funn er at lærerne vurderer temaet som mer aktuelt i andre fag enn i KRLE-faget, dette til tross for at enkelte av lærerne anser norrøn mytologi som en religion. Et annet funn er at lærerne ser ut til å karakterisere religion på en måte som gjør at de typiske folkereligionene, slik som norrøn mytologi, til en viss grad blir avskrevet. I tillegg blir begrepet ‘verdensreligioner’ stadig trukket fram, og det kan virke som om dette er et fenomen som har betydning for lærernes religionsforståelse. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Norse mythology is a part of Norwegian history and cultural heritage, but to what extent is it understood as a religion? By using qualitative research method, I have interviewed three practicing teachers of the subject knowledge of Christianity, Religion, Philosophies of life and Ethics (KRLE), to examine whether there is a connection between their understanding of religion and emphasis on the topic Norse mythology in their teaching of ‘KRLE’. One important finding is that the teachers consider the topic as more relevant for other subjects rather than in ‘KRLE’, despite the fact that some of the teachers do consider Norse mythology as a religion. Another finding is that the teachers seem to be characterizing religion in a way that, to some extent, depreciates the typical folk religions, such as Norse mythology. In addition, the concept ‘world religions’ keeps being mentioned, and it seems like this is a phenomenon that has some importance for the teachers’ understanding of religion. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | norrøn mytologi | nb_NO |
dc.subject | religion | nb_NO |
dc.title | Norrøn mytologi – Kultur? Eventyr? Religion? | nb_NO |
dc.title.alternative | Norse mythology – Culture? Fairy tales? Religion? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 37 | nb_NO |