Folkehelse og livsmestring - fysisk aktivitet som avbrekk i skolehverdagen.
Abstract
Norsk:
Denne kvalitative studien tar for seg hvordan et avbrekk med fysisk aktivitet i løpet av skolehverdagen kan påvirke lærelysten og den grunnleggende kompetansen hos elevene. Bakgrunnen for oppgaven er spesielt knyttet til den nye overordnede delen som ble presentert i 2017, hvor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring trekkes frem (Kunnskapsdepartementet, 2017b). Metoden som er benyttet for å finne svar på oppgavens problemstilling er intervju med en fenomenologisk vinkling. For å få en grundigere forståelse av fenomenet fysisk aktivitet som avbrekk i skolen, brukes intervju for å utforske og beskrive informantenes forståelse av fenomenet gjennom deres erfaringer og opplevelser (Postholm, 2010). Videre benyttes Deci og Ryans selvbestemmelsesteori (1985) til å koble sammen metodens funn og det teoretiske grunnlaget. For å oppnå motiverte elever mener de at behovene mestring, autonomi og tilhørighet må fremmes (Deci & Ryan, 1985). Denne oppgaven viser derfor til hvordan nettopp disse behovene kan bli oppfylt gjennom et avbrekk med fysisk aktivitet. Gjennom både innhentet data og det teoretiske grunnlaget viser det seg at dette absolutt er tilfelle. English:
This qualitative study examines how a break with physical activity during the school day can affect the motivation and the students` basic competence. The background for this assignment is specifically related to the new overall section, presented in 2017, where the interdisciplinary theme Public Health and Self-Mastery is in focus (Kunnskapsdepartementet, 2017b). The method that is used to find answers to the influence of physical activity as a break at school, is interview with a phenomenological angle. To get a deeper understanding of the phenomenon of physical activity as a break in school, an interview is used to explore and describe peoples understanding of the phenomenon trough their knowledge and experiences (Postholm, 2010). Furthermore, Deci and Ryan’s self-determination theory (1985) is used to link the findings of the method and the theoretical foundation. To achieve motivated students, they believe that the needs of competence, autonomy and psychological relatedness must be promoted (Deci & Ryan, 1985). Therefore this assignment shows how these needs can be expressed through a break with psychical activity. Through both collected data and the theoretical foundation, it turns out that this is certainly the case.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.