Tverrfaglig ledelse – hvilke egenskaper og kvalifikasjoner kreves av leder?
Abstract
Denne avhandlingen omhandler teamledelse. Problemstillingen jeg søker svar på er «Ledelse av tverrfaglige team – hvilke egenskaper og kvalifikasjoner behøves av leder?» Utgangspunktet for oppgaven er drift og vedlikehold av innretninger offshore på norsk kontinentalsokkel for Statoil ASA. Avhandlingen omfatter en teoretisk tilnærming på hvordan lederskapet har utviklet seg og hvilke egenskaper som er effektive og funksjonelle for tverrfaglig teamledelse. Teoretisk grunnlag er bygget på ulike teorier om lederskapets utvikling fra transaksjonell ledelse til dagens idealtypiske ledelsesmodeller. Viktige teoretiske bidrag er «Om ledelse skal lede til noe» av Jon Aarum Andersen(2011), «Makt og Påvirkningskraft» av Linda Lai (2014) og «Resultater gjennom team» av Endre Sjøvold (2014). De presenterer overordnet ledelsesteori, hvilken ledelsesatferd som er mest effektiv, samt effektiv teamledelse og hvilken atferd en leder bør ligge til grunn for å lykkes. Data er hentet inn ved bruk av semistrukturerte intervju av personer i ulike roller i selskapet. Innsamlet data er analysert gjennom naturlige enheter og sentrale tema. Resultatene viser at jeg ikke har funnet grunnlag for at etterspurte kvalifikasjoner og egenskaper fra medarbeidere har sammenheng med faglig bakgrunn eller akademisk nivå blant respondentene. Effektive tverrfaglige team bør ledes med en transformerende leder som delegerer oppgaver og ansvar til teamet. For å oppnå dette må teamet settes i stand til å ta dette ansvaret og teamet må utvikles til et nivå som muliggjør denne mestringen. Mange virksomheter har kontinuerlig forbedring på agendaen gjennom bruk av LEAN. Nøkkelen til å lykkes er å sette ledere og medarbeidere i stand til å håndtere denne arbeidsmetoden. Abstract (engelsk sammendrag)
This Master thesis is about multidiscipline team management. The research deals with the question "Management of interdisciplinary teams – which qualities and qualifications are needed by the leader?" Area of research is Statoil ASA. The business area is Development & Production Norway. The thesis includes a theoretical approach to how leadership has evolved and what features are efficient and functional for an interdisciplinary team management. The theoretical basis is based on different theories of leadership development, from transactional management to today's ideal-type management models. Important theoretical contributions are Andersen (2011), Lai (2014) and Sjøvold (2014).They present overall management theories, which management behaviors are most efficient, effective team management as such and how a leader should behave to succeed. Research is performed by using semi-structured interviews of people in different roles within the company. The collected data is analyzed through natural entities and key themes. The results show, that I have not found that requested qualifications and characteristics of employees are related to the professional academic background or academic level among the respondents. Efficient interdisciplinary teams should be led by a transformative leader who delegates tasks and responsibilities to the team. To achieve this, the team must be enabled to take this responsibility and the team must be developed/trained to a level, which allows them to act accordingly. Many companies have continuous improvement on the agenda using LEAN. The key factor for success is to enable leaders and employees to handle this work method.
Description
Erfaringsbasert master, 90 studiepoeng.