Barns selvfølelse
Abstract
Norsk:
Innhold: Denne oppgaven har tema barns selvfølelse og fokuset er hvilken kunnskap barnehagelærere har om hvordan man kan arbeide for å fremme denne i barnehagen. For å få svar på problemstillingen min har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, hvor jeg har intervjuet 3 barnehagelærere i 2 ulike barnehager. Funn fra intervjuene har jeg drøftet opp mot teori.
Resultat: Alle informantene viser kunnskaper og barns selvfølelses i tråd med teori. For å fremme barns selvfølelse, viser de alle til faktorer som gjenspeiler teori og viser refleksjoner knyttet til praksis gjennom å vise til eksempler i barnehagen. Anerkjennelse i samspillet mellom personalet og barnet, hvor barnets opplevelser settes i sentrum, vektlegges som fremmende faktor. English:
Contents: This assignment has the theme of children's self-esteem and the focus is on the knowledge of kindergarten teachers about how to work to promote this in kindergarten. To answer my question, I have used a qualitative method where I interviewed 3 kindergarten teachers in 2 different kindergartens. Finding from the interviews I have discussed in light of theory.
Result: All informants display knowledge of children's self-esteem in line with theory. To promote children's self-esteem, they all show to factors that reflect theory and show reflections related to practice by referring to examples in kindergarten. Recognition in the interaction between the staff and the child, where the child's experiences are placed in the center, is emphasized as an advancing factor.
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2018.