Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKorsrud, Silje Killi
dc.date.accessioned2018-09-19T08:28:40Z
dc.date.available2018-09-19T08:28:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563366
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Dette er en bachelor ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar, Luna, våren 2018. Hovedfokuset for dette studiet har vært barns utvikling, lek og læring. I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i hvilken rolle de ansatte spiller for barns opplevelse av natur og problemstillingen er: Hvor bevisst de ansatte er på deres valg når det gjelder deres rolle for barns opplevelse av natur og klarer de å gjennomføre valgene ute i naturen. Funnene i oppgaven er belyst ved hjelp av kvalitativ studie med tre ansatte i barnehagen, hvor intervju og observasjon ble brukt for å innhente empiri. Barnehagen som deltok i studien har ikke natur og nærmiljø som et eget satsningsområde, men de bruker naturen og naturlekeplassen aktivt ved turer og utforsking. Valg av barnehage ble gjort for å se hvordan ansatte i en barnehage uten et spesielt naturfokus legger til rette/ ikke legger til rette for gode naturopplevelser for barn og for å se hvor bevisst de ansatte egentlig er på valgene de tar for barns opplevelse og om de gjennomfører valgene når de er ute i naturen. De ansatte hadde et ønske om å være bevisst på hvilken rolle de spiller for barns opplevelse av natur, være tilstedeværende voksne, anerkjennende voksne og å bruke god tid på utflukter for barns opplevelse, men det er ikke alltid de greier å gjennomføre det, selv om det er et uttalt ønske eller en plan. Ønskene kan synes å være større enn den faktiske gjennomføringsevnen i situasjoner som oppstår når de er ute på turer eller på naturlekeplassen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The bachelor thesis is the culmination of a three year study at Inland Norway University of Applied Science to qualify as an Early Childhood Education and Care teacher. The main focus of this study has been children’s development, play and learning in an outdoors environment. The thesis has focused especially on the role of the pedagogical staff in children’s experience of nature. The pedagogical staff have a notion of their role and the part they want to play in children’s nature experience, but is there a link between the wish and the reality? A qualitative study of three pedagogical staff members performed by two sets of interviews and observations provided the data presented in this thesis. The interviews and observations were performed in a children’s education and care facility that has no special focus of interest. The choice of facility was done to be sure that the data was not confused by an overriding nature focus. The facility use nature as a resource in their daily life and are normally on field trips at least two days a week. The pedagogical staff had a desire to be conscious of the role they play in enhancing children’s experience of nature. They wanted to be present, appreciative and aware of the children’s needs and marvel of nature. The intent and the reality did not always match despite a pronounced wish and plan.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectbarnehagennb_NO
dc.subjectnaturnb_NO
dc.subjectuteleknb_NO
dc.title«Vi har undret oss over kongler mange ganger før»nb_NO
dc.title.alternative«We have wondered about pinecones many times before»nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber29nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel