Blar i Ph.d.-avhandlinger i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) / PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK) på tittel
Viser treff 16-22 av 22
-
Sårbare barnefamiliers erfaringer fra møter med norsk barnevern: en narrativ studie
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;21, Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen har sitt utgangspunkt i det større barnevernprosjektet Det Nye Barnevernet (DNBV) som ble gjennomført i perioden 2007 til 2011. Ett av hovedfunnene fra DNBV er at de mest utsatte og sårbare familiene i ... -
Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst
(Ph.d. -avhandling i Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK);14, Doctoral thesis, 2020)I denne avhandlingen har jeg vært opptatt av den avstanden som kan oppstå mellom mennesker i mangel av et felles talespråk. Avhandlingen tar utgangspunkt i en estetikk-basert undersøkelse av to barnehagelæreres og en ... -
Transformativ læring: å bringe noe kreativt nytt inn i eksistens. En sammenkobling av Roy Bhaskars kritiske realisme og Edmund O’Sullivans transformative læringsperspektiv
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;19, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen tar utgangspunkt i at vi lever i en tid med store utfordringer, hvor forskjellige former for globale kriser griper inn i og forsterker hverandre på ulike måter. Dette kalles for en metakrise. Avhandlingen ... -
Unge voksne med Downs syndrom i overgang til voksenliv
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;31, Doctoral thesis, 2023)Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan unge voksne med Downs syndrom og deres foreldre erfarer overgangen til voksenlivet for de unge voksne. Avhandlingen har rekruttert deltakere/informanter fra en ... -
Usikkerheten i barnevernsarbeidet: en begrepsliggjøring av barneverntjenestens strategier overfor uforutsigbarhet, usikkerhet og tvetydighet ved beslutninger om hjelpetiltak
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;18, Doctoral thesis, 2020)Tre av fire familier i barnevernet mottar frivillige hjelpetiltak. Til tross for at dette er den vanligste tiltaksformen i barneverntjenesten, synes forskningsfeltet å ha vært mest opptatt av beslutninger om omsorgsovertakelse ... -
Ways to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils
(PhD in Child and Youth Participation and Competence Development;, Doctoral thesis, 2019)How do ‘kinds’ of knowledge and practices existing within schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils in relation to perspectives on inclusion? This project departs from a micro-perspective on inclusion ... -
When giving up is not an option, out of suffering have emerged the strongest souls: Coping, meaning making, and adversarial growth among young adults with refugee backgrounds
(PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK);30, Doctoral thesis, 2023)The main focus in psychological research about refugees has been on trauma and psychopathology, and researchers and practitioners have called for more holistic and strength based approaches to post-trauma development (e.g., ...