Ph.d.-avhandlinger i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) / PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK): Recent submissions
Now showing items 21-25 of 25
-
Digital dannelse: en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;16, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingens overordnede hensikt er å bidra til en større forståelse av hvordan barn og unges identitetsutvikling endres av digitaliseringen i skolen. Studiens fokus er derfor på lærernes dannelsesmandat og vektlegger ... -
Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst
(Ph.d. -avhandling i Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK);14, Doctoral thesis, 2020)I denne avhandlingen har jeg vært opptatt av den avstanden som kan oppstå mellom mennesker i mangel av et felles talespråk. Avhandlingen tar utgangspunkt i en estetikk-basert undersøkelse av to barnehagelæreres og en ... -
Når stigma og skam står i veien for at barn som har foreldre med rusmiddelavhengighet får beskyttelse og meningsskapende samtaler. En kvalitativ studie
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;13, Doctoral thesis, 2020)Foreldres rusmiddelavhengighet rammer barna hardt, uavhengig av type rusmiddel, sosioøkonomisk bakgrunn og bosted. Det mange av barna har til felles er opplevelsen av redsel, skam og svik, men også av kjærlighet og nærhet ... -
Ways to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils
(PhD in Child and Youth Participation and Competence Development;, Doctoral thesis, 2019)How do ‘kinds’ of knowledge and practices existing within schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils in relation to perspectives on inclusion? This project departs from a micro-perspective on inclusion ... -
Om å holde noe av et barns liv i sin hånd : Samtaler mellom profesjonelle og barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre: et etisk og narrativt perspektiv En hermeneutisk og fenomenologisk studie
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;[2], Doctoral thesis, 2019)Avhandlingen handler om barns deltakelse i samtalegrupper for barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre. Den bygger på erfaringer fra deltagende observasjon i syv forskjellige samtalegrupper, samt oppfølgende ...