Ph.d.-avhandlinger i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) / PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK): Recent submissions
Now showing items 21-28 of 28
-
Transformativ læring: å bringe noe kreativt nytt inn i eksistens. En sammenkobling av Roy Bhaskars kritiske realisme og Edmund O’Sullivans transformative læringsperspektiv
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;19, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen tar utgangspunkt i at vi lever i en tid med store utfordringer, hvor forskjellige former for globale kriser griper inn i og forsterker hverandre på ulike måter. Dette kalles for en metakrise. Avhandlingen ... -
Usikkerheten i barnevernsarbeidet: en begrepsliggjøring av barneverntjenestens strategier overfor uforutsigbarhet, usikkerhet og tvetydighet ved beslutninger om hjelpetiltak
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;18, Doctoral thesis, 2020)Tre av fire familier i barnevernet mottar frivillige hjelpetiltak. Til tross for at dette er den vanligste tiltaksformen i barneverntjenesten, synes forskningsfeltet å ha vært mest opptatt av beslutninger om omsorgsovertakelse ... -
Cyber Operator Competencies: The Role of Cognitive Competencies in Cyber Operator Practice and Education
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;17, Doctoral thesis, 2020)The theme of this thesis is the role of cognitive competencies in cyber operator practice and education. Cyber operator practice is a new field of research where the importance and attention is growing rapidly. Research ... -
Digital dannelse: en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;16, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingens overordnede hensikt er å bidra til en større forståelse av hvordan barn og unges identitetsutvikling endres av digitaliseringen i skolen. Studiens fokus er derfor på lærernes dannelsesmandat og vektlegger ... -
Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst
(Ph.d. -avhandling i Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK);14, Doctoral thesis, 2020)I denne avhandlingen har jeg vært opptatt av den avstanden som kan oppstå mellom mennesker i mangel av et felles talespråk. Avhandlingen tar utgangspunkt i en estetikk-basert undersøkelse av to barnehagelæreres og en ... -
Når stigma og skam står i veien for at barn som har foreldre med rusmiddelavhengighet får beskyttelse og meningsskapende samtaler. En kvalitativ studie
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;13, Doctoral thesis, 2020)Foreldres rusmiddelavhengighet rammer barna hardt, uavhengig av type rusmiddel, sosioøkonomisk bakgrunn og bosted. Det mange av barna har til felles er opplevelsen av redsel, skam og svik, men også av kjærlighet og nærhet ... -
Ways to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils
(PhD in Child and Youth Participation and Competence Development;, Doctoral thesis, 2019)How do ‘kinds’ of knowledge and practices existing within schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils in relation to perspectives on inclusion? This project departs from a micro-perspective on inclusion ... -
Om å holde noe av et barns liv i sin hånd : Samtaler mellom profesjonelle og barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre: et etisk og narrativt perspektiv En hermeneutisk og fenomenologisk studie
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;[2], Doctoral thesis, 2019)Avhandlingen handler om barns deltakelse i samtalegrupper for barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre. Den bygger på erfaringer fra deltagende observasjon i syv forskjellige samtalegrupper, samt oppfølgende ...