• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Avhandlinger / Dissertations
  • Ph.d.-avhandlinger i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) / PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK)
  • View Item
  •   Home
  • Avhandlinger / Dissertations
  • Ph.d.-avhandlinger i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) / PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om å holde noe av et barns liv i sin hånd : Samtaler mellom profesjonelle og barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre: et etisk og narrativt perspektiv En hermeneutisk og fenomenologisk studie

Grimsgaard, Cathrine
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
Digital versjon Cathrine_Grimsgaard_phd.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2630184
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Ph.d.-avhandlinger i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) / PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK) [11]
Abstract
Avhandlingen handler om barns deltakelse i samtalegrupper for barn som har psykisk syke eller

rusavhengige foreldre. Den bygger på erfaringer fra deltagende observasjon i syv forskjellige samtalegrupper, samt oppfølgende samtaler med barna som deltok i gruppene og de profesjonelle som ledet dem. Formålet har vært å undersøke hvilke muligheter barn som deltar i samtalegrupper får, til å stå fram som selvstendige meningssøkende og meningsskapende subjekter. Avhandlingens problemstilling lyder: Hvordan blir barns erfaringer håndtert i samtalegrupper for barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre? Avhandlingen er gitt en vitenskapsfilosofisk forankring i den aletiske hermeneutikken. Den har lagt føringer for å vektlegge betydningen av det likeverdige og gjensidige i samhandlingene mellom barna som har deltatt i samtalegruppene, og de profesjonelle som har ledet dem. I den forbindelse har et sentralt fokus vært hvordan de profesjonelle, i konkrete samhandlingssituasjoner, har skapt rom for det enkelte barnets perspektiver ved å sette sine

egne perspektiver i spill, og hvordan de ikke har gjort det. Den aletiske hermeneutikken har også gjort det mulig å identifisere noe av det som ikke ble satt ord på, eller som bare så vidt blir antydet eller nevnt, i samhandlingene mellom de profesjonelle og barna, men som trolig likevel hadde stor betydning for den mening som ble dannet. Gjennom fortolkning av ni fortellinger som beskriver konkrete samtaler og aktiviteter, der barn formidler erfaringer tanker og følelser som ikke blir gjort til tema i den videre samhandlingen, er det skapt en forståelse av at samtalegrupper for barn, som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre, representerer en form for praksis der barns egne erfaringer av foreldrenes psykiske sykdommer og rusavhengighet, i begrenset grad blir gjort til tema. Gjennom en teoretisk

diskusjonen, der det som har foregått i de partikulære samhandlingssituasjonene blir løftet opp på et mer generelt meningsbærende nivå, er det søkt en dypere forståelse for dette fenomenet.
Publisher
Høgskolen i Innlandet
Series
Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;[2]

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit