«Det påvirker ikke meg, men man blir jo påvirka da»: En kvalitativ studie om jenters opplevelse av kropp og kosthold i sosiale medier
Abstract
Problemstilling
Målet med denne studien var å få et innblikk i jenter i slutten av tenårenes opplevelse av kropp og kosthold i sosiale medier. Med dette som utgangspunkt ble problemstillingen og forskningsspørsmålet; Hvordan opplever jenter i slutten av tenårene at sosiale medier påvirker deres kroppsbilde og kostholdsvaner?
Teori
For å forklare funnene fra datainnsamlingen valgte jeg Robert Putnams (1993; 2000) tolkning av begrepet sosial kapital som teoretisk rammeverk. Putnams sosiale kapital kan deles i to typer sosial kapital; 1) Bonding (sammenbindende), som sees på som de sterke båndende som dannes innenfor sosiale grupper med individer med lik bakgrunn og like interesser, som nære venner og familie. 2) Bridging (overbyggende), sees på som sosial kontakt på tvers av grupperinger, og felles mål hvor det bygges tillit.
Metode
Datainnsamlingen bestod av ni individuelle, semistrukturerte intervjuer, hvor fokuset var på å få fram informantene siden tanker og opplevelser av tema. Ni jenter i slutten av tenårene, på videregående skole, ble intervjuet hver for seg. Datainnsamlingen ble transkribert, kodet og analysert via tematisk analyse.
Resultat
Resultatet fra datainnsamlingen viser et tydelig mønster av ambivalens hos samtlige av informantene når det kommer til sosiale medier generelt, samt kropp og kosthold i sosiale medier. Jentene uttrykker motstridene og uavklarte følelser hos når det gjelder sosiale medier og hvordan dette påvirker deres kroppsbilde og kostholdsvaner. Engelsk sammendrag (abstract)
Issue
The aim of this study was to get a better insight in adolescents’ girls in their late teenage years experience of body and diet in social media. With this as the base the research question: How do adolescents girls in their late teenage years experience social media and how it affects their bodyimage and dietary habits?
Theory
To explain the findings from the data collection, I choose Robert Putnams interpretation of the term Social Capital as the theoretical framework. Putnams social capital is divided in two types of social capital, 1) Bonding and 2) Bridging.
Methods
The data collection consisted of nine individual, semi structured interviews, where the aim was to get their thoughts and experiences of the theme. Nine girls in their late teenage years, in high school, was interviewed separately. The data collection was transcripted, coded and analyzed with thematic analysis.
Results
The results from the data collection shows a clear pattern of ambivalence when it comes to social media in general, and body and diet in social media from all the informants. The adolescent girls express conflicting and unclarified emotions about social media and how this affect their body image and dietary habits.
Description
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endringer av livsstilsvaner, 2018