• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health MFHV
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health MFHV
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Det påvirker ikke meg, men man blir jo påvirka da»: En kvalitativ studie om jenters opplevelse av kropp og kosthold i sosiale medier

Sannvoll, Annie L.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sannvoll.pdf (692.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2574998
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health MFHV [86]
Abstract
Problemstilling

Målet med denne studien var å få et innblikk i jenter i slutten av tenårenes opplevelse av kropp og kosthold i sosiale medier. Med dette som utgangspunkt ble problemstillingen og forskningsspørsmålet; Hvordan opplever jenter i slutten av tenårene at sosiale medier påvirker deres kroppsbilde og kostholdsvaner?

Teori

For å forklare funnene fra datainnsamlingen valgte jeg Robert Putnams (1993; 2000) tolkning av begrepet sosial kapital som teoretisk rammeverk. Putnams sosiale kapital kan deles i to typer sosial kapital; 1) Bonding (sammenbindende), som sees på som de sterke båndende som dannes innenfor sosiale grupper med individer med lik bakgrunn og like interesser, som nære venner og familie. 2) Bridging (overbyggende), sees på som sosial kontakt på tvers av grupperinger, og felles mål hvor det bygges tillit.

Metode

Datainnsamlingen bestod av ni individuelle, semistrukturerte intervjuer, hvor fokuset var på å få fram informantene siden tanker og opplevelser av tema. Ni jenter i slutten av tenårene, på videregående skole, ble intervjuet hver for seg. Datainnsamlingen ble transkribert, kodet og analysert via tematisk analyse.

Resultat

Resultatet fra datainnsamlingen viser et tydelig mønster av ambivalens hos samtlige av informantene når det kommer til sosiale medier generelt, samt kropp og kosthold i sosiale medier. Jentene uttrykker motstridene og uavklarte følelser hos når det gjelder sosiale medier og hvordan dette påvirker deres kroppsbilde og kostholdsvaner.
 
Engelsk sammendrag (abstract)

Issue

The aim of this study was to get a better insight in adolescents’ girls in their late teenage years experience of body and diet in social media. With this as the base the research question: How do adolescents girls in their late teenage years experience social media and how it affects their bodyimage and dietary habits?

Theory

To explain the findings from the data collection, I choose Robert Putnams interpretation of the term Social Capital as the theoretical framework. Putnams social capital is divided in two types of social capital, 1) Bonding and 2) Bridging.

Methods

The data collection consisted of nine individual, semi structured interviews, where the aim was to get their thoughts and experiences of the theme. Nine girls in their late teenage years, in high school, was interviewed separately. The data collection was transcripted, coded and analyzed with thematic analysis.

Results

The results from the data collection shows a clear pattern of ambivalence when it comes to social media in general, and body and diet in social media from all the informants. The adolescent girls express conflicting and unclarified emotions about social media and how this affect their body image and dietary habits.
 
Description
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endringer av livsstilsvaner, 2018

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit