Profesjonsidentitetens vilkår Sosialt arbeid i nav
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Tidsskrift for velferdsforskning. 2018, 21 (2), 103-118. 10.18261/issn.2464-3076-2018-02-02Abstract
Artikkelens utgangspunkt er en sentral fagdebatt om sosialarbeideres profesjonsidentitet i
Nav: Opplever de målstyring og standardisering som en uthuling og en trussel? Spørsmålet blir forsøkt besvart ved hjelp av en casestudie fra et Nav-kontor der feltarbeid og kvalitative intervjuer av ansatte (hvor respondentene hadde sosialarbeiderutdanning) utgjør
det empiriske grunnlaget. Artikkelen analyserer empirien hovedsakelig ved hjelp av to teoretiske retninger: Profesjonsidentitetsbegrepet fra profesjonssosiologisk tradisjon på den
ene siden og kontekstlæringsteori på den andre. Artikkelens hovedfunn og konklusjon er
at målstyrings- og standardiseringsverktøy ikke først og fremst oppleves som en trussel
mot profesjonsidentiteten, men som en kontekstuell ramme for å definere den. Mestring
av og tilpasning til systembetingelsene fremstår som den mest sentrale strategien i utformingen av profesjonsidentiteten. Dette utfordrer fortolkninger fra mye annen forskning
som hevder at sosialarbeidernes profesjonsidentitet i Nav uthules av systembetingelsene.
Samtidig har denne tilpasningsstrategien åpenbart problematiske og dysfunksjonelle sider:
de ansatte står i konstante dilemmasituasjoner (mellom store forventninger og begrensede
ressurser) som tilpasningsstrategien ikke løser på tilfredsstillende måter.