Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Original version
FoU i praksis. 2018, 12 (2), 67-84.Abstract
Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. I tillegg trekker vi inn data fra dybdeintervju med en lærer og bakgrunnsdata fra et gruppeintervju med foreldre. Vi diskuterer dataene i lys av litteratur om inkludering, og funnene viser at UB både utfordrer og gir muligheter for inkludering for elever med særlige behov. Det tydeligste funnet dreier seg likevel om inkluderingspotensialet. UB kan være en metode som styrker elevers selvverd og gir trening i sosialt samspill og deltakelse, noe vi ser som sentrale forutsetninger for å oppleve at man blir inkludert i et læringsfellesskap. Vi konkluderer med at UB ikke er noen «quick fix», men metoden har et interessant potensial når det gjelder inkludering av elever med særlige behov, mye fordi det praktiske fokuset og virkelighetsnære arbeidsoppgaver gir mulighet til å vektlegge andre kompetanser enn dem som tradisjonelt vektlegges i skolen. Fokuset kan derfor flyttes fra utfordringer over til at elever kan utvikle seg positivt både faglig og personlig.