• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie av PP-tjenesten og barneverntjenesten sin opplevelse av taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet om barnets beste : Taushetsplikten som en mulighet eller en begrensning i et tverrfaglig samarbeid

Reberg, Monica
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave 2018 - Taushetsplikt som en mulighet eller en begrensning i et tverrfa 368571_1_1.pdf (943.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2602917
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring [45]
Abstract
Oppgaven tar for seg PPT og barnevernet i et tverrfaglige samarbeid hvor både

taushetsplikten og barnets beste står sentralt. Det blir drøftet både begrensninger og

muligheter med taushetsplikten. Det er gjort lite forskning rundt PPT og barnevernet på dette

området, derav har jeg en nysgjerrighet på hvordan dette faktisk praktiseres. Hensikten med

studien er hvordan taushetsplikten påvirker et tverrfaglig samarbeid som har fokus på barnets

beste.

Det er valgt å gjøre kvalitative intervjuer med en semistrukturert tilnærming. Her er det fokus

på opplevelser, erfaringer, synspunkter, refleksjoner, etc. de forskjellige informantene har

med de tre fenomene. Gjennom den hermeneutiske og fenomenologiske tilnærmingen gjøres

det en meningsanalyse, hvor fokuset er å stadig gå frem og tilbake fra delene og til slutt sette

det sammen til en autonom helhet ut fra informantenes uttalelser i intervjuet. Det legges også

vekt på å se teori opp mot informantenes uttalelser, for å så sammenfatte disse to.

Ut fra studiets resultater viser det seg at taushetsplikten i utgangspunktet ikke skaper de store

begrensningene i et tverrfaglig samarbeid mellom PPT og barnevernet. Det handler om å ha

kunnskap om hverandres lovverk, det å kunne bruke de unntakene man finner i lovverket,

samt at taushetsplikten ikke blir til en begrensning når man jobber etter barnets beste. Det blir

mer en begrensning i de situasjoner hvor man bruker mye tid og energi på å komme frem til

felles fokus og en felles definisjon av hva barnets beste er, da man kanskje sitter på

taushetsbelagte opplysninger som gjør at for eksempel barnevernet har en annen opplevelse

av hva barnets beste er i denne situasjonen.

Taushetsplikten blir da en begrensning når man skal vurdere hvor den ligger i å meddele

opplysninger til ulike instanser, samtidig som man også skal vurdere i hvilken grad det er

nødvendig at PPT vet av ulike opplysninger. Taushetsplikten gjør at man forstår både barnets

beste og tverrfaglig samarbeid forskjellig i PPT og barnevernet, noe som også påvirker

praktiseringen av det tverrfaglige samarbeidet. Barnets beste, tverrfaglig samarbeid og

taushetsplikt er gjensidige fenomener som går over hverandre. Det er vanskelig å skille den

ene fra den andre. Det er grunn til å tro at taushetsplikten påvirker PPT og barnevernet i

hvordan de oppfatter både hva barnets beste betyr og hva som forstås med et tverrfaglig

samarbeid.
Publisher
Høgskolen i Innlandet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit