Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReberg, Monica
dc.date.accessioned2019-07-01T07:33:20Z
dc.date.available2019-07-01T07:33:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602917
dc.description.abstractOppgaven tar for seg PPT og barnevernet i et tverrfaglige samarbeid hvor både taushetsplikten og barnets beste står sentralt. Det blir drøftet både begrensninger og muligheter med taushetsplikten. Det er gjort lite forskning rundt PPT og barnevernet på dette området, derav har jeg en nysgjerrighet på hvordan dette faktisk praktiseres. Hensikten med studien er hvordan taushetsplikten påvirker et tverrfaglig samarbeid som har fokus på barnets beste. Det er valgt å gjøre kvalitative intervjuer med en semistrukturert tilnærming. Her er det fokus på opplevelser, erfaringer, synspunkter, refleksjoner, etc. de forskjellige informantene har med de tre fenomene. Gjennom den hermeneutiske og fenomenologiske tilnærmingen gjøres det en meningsanalyse, hvor fokuset er å stadig gå frem og tilbake fra delene og til slutt sette det sammen til en autonom helhet ut fra informantenes uttalelser i intervjuet. Det legges også vekt på å se teori opp mot informantenes uttalelser, for å så sammenfatte disse to. Ut fra studiets resultater viser det seg at taushetsplikten i utgangspunktet ikke skaper de store begrensningene i et tverrfaglig samarbeid mellom PPT og barnevernet. Det handler om å ha kunnskap om hverandres lovverk, det å kunne bruke de unntakene man finner i lovverket, samt at taushetsplikten ikke blir til en begrensning når man jobber etter barnets beste. Det blir mer en begrensning i de situasjoner hvor man bruker mye tid og energi på å komme frem til felles fokus og en felles definisjon av hva barnets beste er, da man kanskje sitter på taushetsbelagte opplysninger som gjør at for eksempel barnevernet har en annen opplevelse av hva barnets beste er i denne situasjonen. Taushetsplikten blir da en begrensning når man skal vurdere hvor den ligger i å meddele opplysninger til ulike instanser, samtidig som man også skal vurdere i hvilken grad det er nødvendig at PPT vet av ulike opplysninger. Taushetsplikten gjør at man forstår både barnets beste og tverrfaglig samarbeid forskjellig i PPT og barnevernet, noe som også påvirker praktiseringen av det tverrfaglige samarbeidet. Barnets beste, tverrfaglig samarbeid og taushetsplikt er gjensidige fenomener som går over hverandre. Det er vanskelig å skille den ene fra den andre. Det er grunn til å tro at taushetsplikten påvirker PPT og barnevernet i hvordan de oppfatter både hva barnets beste betyr og hva som forstås med et tverrfaglig samarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av PP-tjenesten og barneverntjenesten sin opplevelse av taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet om barnets beste : Taushetsplikten som en mulighet eller en begrensning i et tverrfaglig samarbeidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel