dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg PPT og barnevernet i et tverrfaglige samarbeid hvor både
taushetsplikten og barnets beste står sentralt. Det blir drøftet både begrensninger og
muligheter med taushetsplikten. Det er gjort lite forskning rundt PPT og barnevernet på dette
området, derav har jeg en nysgjerrighet på hvordan dette faktisk praktiseres. Hensikten med
studien er hvordan taushetsplikten påvirker et tverrfaglig samarbeid som har fokus på barnets
beste.
Det er valgt å gjøre kvalitative intervjuer med en semistrukturert tilnærming. Her er det fokus
på opplevelser, erfaringer, synspunkter, refleksjoner, etc. de forskjellige informantene har
med de tre fenomene. Gjennom den hermeneutiske og fenomenologiske tilnærmingen gjøres
det en meningsanalyse, hvor fokuset er å stadig gå frem og tilbake fra delene og til slutt sette
det sammen til en autonom helhet ut fra informantenes uttalelser i intervjuet. Det legges også
vekt på å se teori opp mot informantenes uttalelser, for å så sammenfatte disse to.
Ut fra studiets resultater viser det seg at taushetsplikten i utgangspunktet ikke skaper de store
begrensningene i et tverrfaglig samarbeid mellom PPT og barnevernet. Det handler om å ha
kunnskap om hverandres lovverk, det å kunne bruke de unntakene man finner i lovverket,
samt at taushetsplikten ikke blir til en begrensning når man jobber etter barnets beste. Det blir
mer en begrensning i de situasjoner hvor man bruker mye tid og energi på å komme frem til
felles fokus og en felles definisjon av hva barnets beste er, da man kanskje sitter på
taushetsbelagte opplysninger som gjør at for eksempel barnevernet har en annen opplevelse
av hva barnets beste er i denne situasjonen.
Taushetsplikten blir da en begrensning når man skal vurdere hvor den ligger i å meddele
opplysninger til ulike instanser, samtidig som man også skal vurdere i hvilken grad det er
nødvendig at PPT vet av ulike opplysninger. Taushetsplikten gjør at man forstår både barnets
beste og tverrfaglig samarbeid forskjellig i PPT og barnevernet, noe som også påvirker
praktiseringen av det tverrfaglige samarbeidet. Barnets beste, tverrfaglig samarbeid og
taushetsplikt er gjensidige fenomener som går over hverandre. Det er vanskelig å skille den
ene fra den andre. Det er grunn til å tro at taushetsplikten påvirker PPT og barnevernet i
hvordan de oppfatter både hva barnets beste betyr og hva som forstås med et tverrfaglig
samarbeid. | nb_NO |