• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Noen ganger får vi lov til å bestemme litt” E n kvalitativ undersøkelse om medbestemmelse for ungdommer med spesifikke språkvansker

Åsheim, Kjersti Maria Teigland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AAsheimKjerstiMariaTeigland.pdf (1.612Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2617958
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk [15]
Abstract
Dette prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på intervjudata, teori og relevant

litteratur til å drøfte mennesker med spesifikke språkvansker sine erfaringer og opplevelser

av medbestemmelse. Datamaterialet bygger på tre kvalitative intervjuer av ungdom mellom

13-17 år med spesifikke språkvansker. Hovedmålet med oppgaven har vært å gi et bilde av

skolehverdagen som kan illustrere teori og litteratur om medbestemmelse sett i lys av

mestring, motivasjon og anerkjennelse.

Følgende problemstilling belyses:

Hvilke erfaringer av medbestemmelse formidlet tre ungdommer med spesifikke språkvansker

at de har i sin skolehverdag?

Det ble stilt følgende forskningsspørsmål:

- formidlet ungdommene opplevelser av medbestemmelse som kunne tolkes som

mestring?

- beskrev ungdommene erfaringer av medbestemmelse som kunne tolkes som

motivasjon?

- beskrev ungdommene opplevelser av medbestemmelse som kunne tolkes som

anerkjennelse?

Resultater og konklusjon

Hovedfunnene viser at informantene formidlet forskjellige arenaer de opplevde å utøve

medbestemmelse på. Det var også en ulikhet i hvordan ungdommene klarte å formidle sine

erfaringer, noe som kan skyldes forhold som blant annet ungdommenes type språkvanske,

alder og erfaringsbakgrunn. Barn og unge med ekspressive og/eller reseptive språkvansker

vil både ha problemer med å uttrykke seg, og med å forstå hva andre sier. De tre

informantene formidlet erfaringer av medbestemmelse i forskjellig grad, men det var en

tydelig forskjell på erfaringer av medbestemmelse på og utenfor skolen. Det var en utvikling

i samtalene som kunne skyldes en bevisstgjøring av hva som ble lagt i begrepet

medbestemmelse, og hva som ble ment med mestring, motivasjon og anerkjennelse.

Funn viste at ungdommene ikke opplevde at de hadde noen særlig medvirkning på sin egen

opplæring på skolen, og de formidlet lite systematisk kontakt mellom lærer og elev som ved

7

elevsamtaler eller lignende. De hadde en tro på at de skulle klare å få til skolearbeidet sitt,

særlig de praktiske fagene, litt mindre tro på de teoretiske. Alle de tre informantene uttrykte

trivsel på skolen, men av forskjellig grad. Ungdommene uttrykte at vennskap var en viktig

del av livet deres, men de beste vennene var i miljøer utenfor skolen.

Funnene i prosjektet kan ikke generaliseres, men de vil vise et tilstandsbilde på hva

ungdommenes erfaringer i skolehverdagen er.
Publisher
Høgskolen i Innlandet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit