dc.description.abstract | Dette prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på intervjudata, teori og relevant
litteratur til å drøfte mennesker med spesifikke språkvansker sine erfaringer og opplevelser
av medbestemmelse. Datamaterialet bygger på tre kvalitative intervjuer av ungdom mellom
13-17 år med spesifikke språkvansker. Hovedmålet med oppgaven har vært å gi et bilde av
skolehverdagen som kan illustrere teori og litteratur om medbestemmelse sett i lys av
mestring, motivasjon og anerkjennelse.
Følgende problemstilling belyses:
Hvilke erfaringer av medbestemmelse formidlet tre ungdommer med spesifikke språkvansker
at de har i sin skolehverdag?
Det ble stilt følgende forskningsspørsmål:
- formidlet ungdommene opplevelser av medbestemmelse som kunne tolkes som
mestring?
- beskrev ungdommene erfaringer av medbestemmelse som kunne tolkes som
motivasjon?
- beskrev ungdommene opplevelser av medbestemmelse som kunne tolkes som
anerkjennelse?
Resultater og konklusjon
Hovedfunnene viser at informantene formidlet forskjellige arenaer de opplevde å utøve
medbestemmelse på. Det var også en ulikhet i hvordan ungdommene klarte å formidle sine
erfaringer, noe som kan skyldes forhold som blant annet ungdommenes type språkvanske,
alder og erfaringsbakgrunn. Barn og unge med ekspressive og/eller reseptive språkvansker
vil både ha problemer med å uttrykke seg, og med å forstå hva andre sier. De tre
informantene formidlet erfaringer av medbestemmelse i forskjellig grad, men det var en
tydelig forskjell på erfaringer av medbestemmelse på og utenfor skolen. Det var en utvikling
i samtalene som kunne skyldes en bevisstgjøring av hva som ble lagt i begrepet
medbestemmelse, og hva som ble ment med mestring, motivasjon og anerkjennelse.
Funn viste at ungdommene ikke opplevde at de hadde noen særlig medvirkning på sin egen
opplæring på skolen, og de formidlet lite systematisk kontakt mellom lærer og elev som ved
7
elevsamtaler eller lignende. De hadde en tro på at de skulle klare å få til skolearbeidet sitt,
særlig de praktiske fagene, litt mindre tro på de teoretiske. Alle de tre informantene uttrykte
trivsel på skolen, men av forskjellig grad. Ungdommene uttrykte at vennskap var en viktig
del av livet deres, men de beste vennene var i miljøer utenfor skolen.
Funnene i prosjektet kan ikke generaliseres, men de vil vise et tilstandsbilde på hva
ungdommenes erfaringer i skolehverdagen er. | nb_NO |