Skolens arbeid med å avdekke mobbing
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2617960Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
1. august 2017 trådte et nytt regelverk, med utgangspunkt i en endring av kapittel 9A i
opplæringsloven, i kraft. Dette endrer premissene og gir klare føringer for arbeidet med et
inkluderende miljø uten mobbing og andre krenkelser i skolen. Samtidig viser tall fra
Elevundersøkelsen 2018 at over 27000 elever opplever å bli mobbet to til tre ganger i
måneden eller mer. Av elevene som svarer sier 37,1 prosent at de voksne ikke visste om det
og 16,1 prosent svarer at skolen visste om mobbingen, men ikke gjorde noe (Wendelborg,
2018). Man kan derfor stille spørsmålet; Hva kan være årsaken til at skolene ikke klarer å
fange opp eller få bukt med mobbingen?
Etter at psykologiprofessor Dan Olweus introduserte begrepet mobbing på 1970-tallet, har
størstedelen av forskningen på området arbeidet innenfor en individpsykologisk
forklaringsmodell (Rabøl Hansen, 2018). Selve definisjonen inneholder bestemte
kjennetegn, som psykisk og/eller fysisk vold rettet mot et offer, utført av enkeltpersoner eller
grupper, episodene gjentas over tid og det er et ujevnt styrkeforhold mellom offer og plager
(Roland, 2014). De danske forskerne i eXbus-prosjektet (Exploring Bullying in School) ved
universitetet i Aarhus står som et tydelig motsvar til den individorienterte forståelsen, og
fokuserer på mobbing som sosiale prosesser og gruppedynamikk. eXbus-forskerne peker
blant annet på, at mobbing først og fremst oppstår på grunn av en angst for å bli utestengt av
fellesskapet (Kofoed og Søndergaard, 2009). I lys av dette blir kunnskap om og forståelse av
samspillet med særlig vektlegging av klassen som sosiale enhet, og hvorfor elever utvikler
mobbemekanismer avgjørende for å kunne avdekke, håndtere og forebygge mobbing og
andre krenkelser, og for å kunne bygge og opprettholde et inkluderende skolemiljø.
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om skolens tilnærming til temaet
mobbing var i samsvar med myndighetenes krav, målsettinger og anbefalinger gitt i lovverk
og føringsdokumenter, og om skolens tilnærming var i samsvar med gjeldende teori på
området. I oppgaven undersøker jeg ulike forståelser av mobbing gjennom et teoretisk
perspektiv og gjennomfører en empirisk studie av skolens tilnærming til arbeidet med
avdekking av mobbing i praksis.
Hovedfunn
Oppgavens hovedkonklusjon er at skolens forståelse av og tilnærming til arbeidet med
avdekking av mobbing kjennetegnes av i for liten grad å være bygd på tilgjengelig
forskningsbasert kunnskap om mobbing som fenomen, og også i for liten grad på føringer
gitt i lov- og regelverk. Avdekkingsrutinene er heller ikke i tilstrekkelig grad planstyrte,
systematiske eller langsiktige. Det er et dokumentert behov for kompetanseheving, også på
områder som skolen selv ikke etterspør økt kompetanse.