• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolens arbeid med å avdekke mobbing

Heen, Ida Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
HeenIdaMarie.pdf (2.497Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2617960
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring [47]
Abstract
1. august 2017 trådte et nytt regelverk, med utgangspunkt i en endring av kapittel 9A i

opplæringsloven, i kraft. Dette endrer premissene og gir klare føringer for arbeidet med et

inkluderende miljø uten mobbing og andre krenkelser i skolen. Samtidig viser tall fra

Elevundersøkelsen 2018 at over 27000 elever opplever å bli mobbet to til tre ganger i

måneden eller mer. Av elevene som svarer sier 37,1 prosent at de voksne ikke visste om det

og 16,1 prosent svarer at skolen visste om mobbingen, men ikke gjorde noe (Wendelborg,

2018). Man kan derfor stille spørsmålet; Hva kan være årsaken til at skolene ikke klarer å

fange opp eller få bukt med mobbingen?

Etter at psykologiprofessor Dan Olweus introduserte begrepet mobbing på 1970-tallet, har

størstedelen av forskningen på området arbeidet innenfor en individpsykologisk

forklaringsmodell (Rabøl Hansen, 2018). Selve definisjonen inneholder bestemte

kjennetegn, som psykisk og/eller fysisk vold rettet mot et offer, utført av enkeltpersoner eller

grupper, episodene gjentas over tid og det er et ujevnt styrkeforhold mellom offer og plager

(Roland, 2014). De danske forskerne i eXbus-prosjektet (Exploring Bullying in School) ved

universitetet i Aarhus står som et tydelig motsvar til den individorienterte forståelsen, og

fokuserer på mobbing som sosiale prosesser og gruppedynamikk. eXbus-forskerne peker

blant annet på, at mobbing først og fremst oppstår på grunn av en angst for å bli utestengt av

fellesskapet (Kofoed og Søndergaard, 2009). I lys av dette blir kunnskap om og forståelse av

samspillet med særlig vektlegging av klassen som sosiale enhet, og hvorfor elever utvikler

mobbemekanismer avgjørende for å kunne avdekke, håndtere og forebygge mobbing og

andre krenkelser, og for å kunne bygge og opprettholde et inkluderende skolemiljø.

Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om skolens tilnærming til temaet

mobbing var i samsvar med myndighetenes krav, målsettinger og anbefalinger gitt i lovverk

og føringsdokumenter, og om skolens tilnærming var i samsvar med gjeldende teori på

området. I oppgaven undersøker jeg ulike forståelser av mobbing gjennom et teoretisk

perspektiv og gjennomfører en empirisk studie av skolens tilnærming til arbeidet med

avdekking av mobbing i praksis.

Hovedfunn

Oppgavens hovedkonklusjon er at skolens forståelse av og tilnærming til arbeidet med

avdekking av mobbing kjennetegnes av i for liten grad å være bygd på tilgjengelig

forskningsbasert kunnskap om mobbing som fenomen, og også i for liten grad på føringer

gitt i lov- og regelverk. Avdekkingsrutinene er heller ikke i tilstrekkelig grad planstyrte,

systematiske eller langsiktige. Det er et dokumentert behov for kompetanseheving, også på

områder som skolen selv ikke etterspør økt kompetanse.
Publisher
Høgskolen i Innlandet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit