• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon INN3031
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon INN3031
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse, relasjoner og innovasjoner : En kvantitativ tverrsnittstudie

Lønningdal, Karl Henrik; Nordmoen, Martin Torblaa
Master thesis
Thumbnail
View/Open
~ 19_05130-5 Masteroppgave 2019 - Ledelse, relasjoner og innovasjoner 390924_1_1.pdf (2.908Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2623929
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon INN3031 [65]
Abstract
Denne studiens formål er å avdekke hvordan lederstiler påvirker medarbeiderdrevet

innovasjon og hvordan leder-medarbeiderrelasjonen medierer dette forholdet. Dette vil hjelpe

ledere og organisasjoner om hvordan best legge til rette for-, støtte opp om- og utnytte

medarbeidernes innovasjonspotensial. Studien benytter seg av to kontrasterende lederstiler:

myndiggjørende ledelse og direkte ledelse. Myndiggjørende ledelse kjennetegnes som en

relasjonsorientert lederatferd hvor det legges særlig vekt på å skape gode rammebetingelser

for autonomi. Direkte ledelse er en kontrollerende og oppgaveorientert lederatferd hvor det

legges særlig vekt på prestasjoner og belønning. Det antas at myndiggjørende ledelse vil ha en

positiv sammenheng med medarbeiderdrevet innovasjon og leder-medarbeiderrelasjonen.

Direkte ledelse antas å ha en negativ sammenheng med medarbeiderdrevet innovasjon og

leder-medarbeiderrelasjonen.

For å svare på hypotesene, benyttet studien kvantitativ data fra 315 respondenter innen en

organisasjon i norsk banksektor. Dataen ble analysert i Stata ved hjelp av koonfirmerende

faktoranalyse, strukturell likningsmodellering og medieringsanalyse. Studien består av fire

konstrukt: myndiggjørende ledelse og direkte ledelse er eksogene konstrukt. Ledermedarbeiderrelasjon

er et medierende konstrukt. Medarbeiderdrevet innovasjon er et endogent

konstrukt, og består av tre subkonstrukt.

Resultatene indikerer at myndiggjørende ledelse har signifikant positiv sammenheng med

medarbeiderdrevet innovasjon og leder-medarbeiderrelasjonen. Direkte ledelse har signifikant

negativ sammenheng med leder-medarbeiderrelasjonen, men ikke medarbeiderdrevet

innovasjon. Medieringsanalysen viser at leder-medarbeiderrelasjonen medierer fullt

sammenhengen mellom myndiggjørende ledelse og medarbeiderdrevet innovasjon. Ledermedarbeiderrelasjonen

har en indirekte effekt på sammenhengen mellom direkte ledelse og

medarbeiderdrevet innovasjon. Dette impliserer at ulike lederstiler har ulik sammenheng med

medarbeiderdrevet innovasjon, og at leder-medarbeiderrelasjon kan mediere denne

sammenhengen.
Publisher
Høgskolen i Innlandet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit