Show simple item record

dc.contributor.authorGrimsgaard, Cathrine
dc.date.accessioned2019-11-25T09:44:04Z
dc.date.available2019-11-25T09:44:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-8380-133-0
dc.identifier.issn2535-7441
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2630184
dc.description.abstractAvhandlingen handler om barns deltakelse i samtalegrupper for barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre. Den bygger på erfaringer fra deltagende observasjon i syv forskjellige samtalegrupper, samt oppfølgende samtaler med barna som deltok i gruppene og de profesjonelle som ledet dem. Formålet har vært å undersøke hvilke muligheter barn som deltar i samtalegrupper får, til å stå fram som selvstendige meningssøkende og meningsskapende subjekter. Avhandlingens problemstilling lyder: Hvordan blir barns erfaringer håndtert i samtalegrupper for barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre? Avhandlingen er gitt en vitenskapsfilosofisk forankring i den aletiske hermeneutikken. Den har lagt føringer for å vektlegge betydningen av det likeverdige og gjensidige i samhandlingene mellom barna som har deltatt i samtalegruppene, og de profesjonelle som har ledet dem. I den forbindelse har et sentralt fokus vært hvordan de profesjonelle, i konkrete samhandlingssituasjoner, har skapt rom for det enkelte barnets perspektiver ved å sette sine egne perspektiver i spill, og hvordan de ikke har gjort det. Den aletiske hermeneutikken har også gjort det mulig å identifisere noe av det som ikke ble satt ord på, eller som bare så vidt blir antydet eller nevnt, i samhandlingene mellom de profesjonelle og barna, men som trolig likevel hadde stor betydning for den mening som ble dannet. Gjennom fortolkning av ni fortellinger som beskriver konkrete samtaler og aktiviteter, der barn formidler erfaringer tanker og følelser som ikke blir gjort til tema i den videre samhandlingen, er det skapt en forståelse av at samtalegrupper for barn, som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre, representerer en form for praksis der barns egne erfaringer av foreldrenes psykiske sykdommer og rusavhengighet, i begrenset grad blir gjort til tema. Gjennom en teoretisk diskusjonen, der det som har foregått i de partikulære samhandlingssituasjonene blir løftet opp på et mer generelt meningsbærende nivå, er det søkt en dypere forståelse for dette fenomenet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.relation.ispartofseriesPh.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;[2]
dc.titleOm å holde noe av et barns liv i sin hånd : Samtaler mellom profesjonelle og barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre: et etisk og narrativt perspektiv En hermeneutisk og fenomenologisk studienb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.source.pagenumber299nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record