Teachers’ beliefs on creative writing in English language teaching in Norway
Abstract
English:
The use of creative writing in education has seen an upturn in the last decades due to increased knowledge about its area of use and application in the classroom. Whether or not this upturn is visible in the Norwegian VGS EFL classroom is questioned and investigated in this thesis. The teachers and their beliefs are the focus of this study. The empirical data is collected from the answers of 42 teachers in a questionnaire and in a group interview with two teachers, all teaching English in general studies in Norway.
The findings show how the teachers use creative writing less than academic writing in their classrooms. This has much to do with their lack of knowledge about creative writing and how it is not applied with conscious focus on development of writing skills but is rather seen as a time-consuming task that is fun, but not integral to learning and developing writing skills. Researchers within the area has a different take on this, however, and sees how creative writing can aid the development of specific writing skills amongst others, and how creative writing is process rather than a product. This lack of knowledge amongst the teachers about creative writing as a tool for foreign language learning also limits its use and position in the classroom. The implications of this is less varied writing and a limited possibility to use of the language in different writing tasks, which is discussed in this thesis. Norsk:
Bruken av kreativ skriving i undervisning har fått et oppsving i de siste tiårene baser på økt kunnskap om bruksområde og bruksmåter i klasseromssituasjoner. Om dette oppsvinget er synlig i den norske videregående skolen i faget engelsk er undersøkt i denne masteroppgaven. Spesielt lærerne er i fokus i denne forskningen. Dataen forskningen er basert på er samlet fra svarene til 42 lærere i en spørreundersøkelse og fra to lærere i et gruppeintervju. Alle espondentene jobber som engelsklærer ved studiespesialiserende på videregående skoler i Norge.
Funnene fra forskningen viser at lærerne bruker kreativ skriving mindre enn de bruker akademisk skriving. Mye av grunnen til dette er deres mangel på kunnskap om kreativ skriving og at de kanskje ikke bruker det bevisst for å utvikle skriveferdigheter, men ser heller på det som en tidskrevende oppgave som er gøy, men ikke en integrert del av læringen og utviklingen av skriveferdigheter. Forskere innen dette feltet ser annerledes på det, for de ser fordelen med kreativ skriving og hvordan den kan være med på å utvikle blant annet skriveferdighetene og at kreativ skriving er en prosess heller enn et produkt. Denne mangelen på kunnskap blant lærerne angående kreativ skriving som et verktøy for læring i fremmedspråkundervisning begrenser deres bruk av kreativ skriving og implikasjonen av dette er at elevene får en mer ensidig skriveopplæring og begrenset bruk av språket, som diskuteres i denne oppgaven.
Description
Mastergradsoppgave, Høgskolen i Innlandet, 2018.