Master i lektorutdanning i språkfag LU2SPF
Recent Submissions
-
MONSTER LITERATURE AND THE CORE CURRICULAR VALUES
(Master thesis, 2020)English: In this thesis, I explore why and how monster literature can promote the core curricular values in the new revised core curriculum in Norwegian education. The three core values I have chosen to focus on are ... -
Cultural and intercultural competence in fantasy graphic novels: Twig by Skottie Young & Nimona by ND Stevenson
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven, med tittelen Kulturell og interkulturell kompetanse i fantasy tegneserieromaner, utforsker hvordan fantasy tegneserieromanene Twig av Skottie Young og Kyle Strahm (2022) og Nimona av ND Stevenson (2015) ... -
Oppression and Black American Identity in Angie Thomas’s The Hate U Give
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven sitt overordnede mål er å demonstrere hvordan The Hate U Give avslører undertrykkelse av den svarte amerikanske identiteten i de Forente Stater. Gjennom ulike temaer avduker romanen hvordan hoved ... -
Fantasy literature as a tool for challenging patriarchal gender norms by fostering critical literacy
(Master thesis, 2024)Denne master oppgaven utforsker de ulike måtene lærere kan jobbe med engelsk fantasy-litteratur på videregående skoler for å fremme feministiske perspektiver gjennom «Critical literacy». Jeg har derfor gjennomført en ... -
Enhancing Reading Development and Comprehension for Secondary Students with Dyslexia and/or RD - Investigating teacher practices and differentiation strategies
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av læreres lesepraksiser og strategier når det kommer til tilpasset opplæring for elever på 8. til 11. trinn med dysleksi og/eller lesevansker. Lesepraksisene og strategiene er ment å rette ... -
«Når folk er forskjellig, da er folk forskjellig» Hvordan reflekterte identiteter spiller inn på elever med innvandrerbakgrunns investering i undervisning og skolefag
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Denne studien ser på samspillet mellom identiteter og investering i undervisning og skolefag og undersøker problemstillingen: Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn at deres identiteter reflekteres ... -
ChatGPT in the Classroom: The Teacher's Challenges and Opportunities in an AI Revolution
(Master thesis, 2024)This master's thesis explores the integration of artificial intelligence, particularly ChatGPT, into English language teaching with the objective of enhancing student learning. The study delves into how this technology can ... -
Texts to inspire learning about diversity in the Norwegian EFL classroom: An analysis of Citizens YF's promotion of intercultural competence
(Master thesis, 2024)Etter gjeldende læreplan, LK20, skal utdanning fremme kunnskap om kultur og interkulturell kompetanse. I tillegg viser tidligere forskning at mange norske engelsklærere kan være avhengige av lærebøker i undervisningstimene ... -
Austen in the L2 Classroom: Implementing Pride and Prejudice to Develop Critical Literacy Skills - Upheld by Four LK20 Core Values
(Master thesis, 2024)I denne avhandlingen undersøker jeg hvorvidt romanen Stolthet og fordom (1813) av Jane Austin kan fungere som en støtte i utviklingen av elevers kritiske leseferdigheter. Elever vil møte tekst og kulturer som krever tolkning ... -
Formgrepenes betyding i Jon Fosses dramatikk en komparativ analyse av Nokon kjem til å kome, Namnet og Eg er vinden
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne oppgaven er å vise frem ulike formgrep som gjenbrukes av Jon Fosse i hans dramatikk, formgrep som litteraturforskeren Pèter Szondi har definert og viser til i sitt eget arbeid. Formgrepene det gjelder ... -
The Potential of Postcolonial Literature for Fostering Intercultural Competence in Norwegian Upper Secondary Schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan postkolonial litteratur kan bidra til å øke interkulturell kompetanse blant engelskelever i den videregående opplæringen i Norge. I likhet med læreplaner i andre land, ... -
«Oshan er beste» En studie av språkbruk blant ei gruppe ungdommer på en flerspråklig skole i Oslo
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg språkbruk blant ungdom i flerspråklige miljøer, det som i litteraturen blant annet blir omtalt som multietnolekt, multietnolektisk stil og kebab-norsk. Metodisk er oppgaven inspirert av ... -
Mind the Gap: A study of Cross-curricular use of English texts in Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en studie om tverrfaglig bruk av engelske tekster i samfunnsfag i norsk videregående skole. Teori og tidligere forskning rundt emnet viste at tverrfaglig bruk av engelske tekster kan ha didaktiske og ... -
Approaches to Developing Written Academic Register Awareness in Upper Secondary School English Education in Norway: An Analysis of Current Practices and Corpus-Based Teaching Strategies
(Master thesis, 2023)Akademiske og formelle registermål har vorte ein del av dagens læreplan for videregåande skule sin engelskopplæring i Noreg. Sidan akademiske register er ei utfordring for EAL-elevar, må tilnærmingar for å betra forståing ... -
"Dude, I've got to get more money": Teachers' approaches to politeness in the Norwegian upper secondary EFL classroom.
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i norske engelsklæreres tilnærminger til høflighetsteorien (politeness theory) i klasserommene. De fleste studier om høflighet i det norske engelsk-klasserommet er forsket ... -
Developing Critical Literacy through Disability Studies: A critical analysis of disability in The Secret Garden and Wonder
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker hvordan skjønnlitteratur for ungdom kan øke bevisstheten om den hegemoniske diskursen til et funkofobisk (ableist) samfunn ved å demonstrere critical literacy gjennom en disability studies-basert ... -
Doing Identity: Examining the Potential of the graphic novel American Born Chinese to foster identity development and Intercultural Competence in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker potensialet i å bruke den grafiske novellen American Born Chinese som et didaktisk verktøy for å utvikle identitet og interkulturell kompetanse i engelsk klasserommet. Oppgaven viser hvor ... -
Papers, Please and Critical Literacy Skills
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en teoretisk gjennomgang av hvordan dataspillet Papers, Please kan brukes i undervisning for å utvikle critica literacy ferdigheter. Dette gjøres gjennom en kulturll analyse av dataspillet Papers, Please ... -
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. ... -
Muntlighet som verktøy
(Master thesis, 2023)Muntlighet har blitt et omdiskutert og svært viktig tema i norskfaget. Målet for de muntlige ferdighetene er at elevene skal være i stand til å takle fremtidens situasjoner, og det ligger dermed et stort ansvar på lærerne ...