Hvordan påvirker kompetanse og endringsledelse digital forretningsutvikling i regnskapsbransjen?
Abstract
Formålet med denne masteravhandlingen er å kunne sette enda mer fokus på hvilke utfordringer, men også muligheter en digitaliseringsprosess gir virksomheter innenfor regnskapsførerbransjen. Dette kan bidra til at de som planlegger eller er i gang med slike endringsprosesser, en nyttig pekepinn på hva som kan vente dem, hva de bør fokusere på og vise eventuelle valgmuligheter de har. Videre skal oppgaven prøve å belyse sentrale elementer på hvordan digitalisering kan påvirke og endre tankegang og beslutningsprosesser hos de aktuelle virksomhetene med fokus på kompetanse og endringsledelse. Studien er gjennomført som en kvalitativ studie og det er benyttet dybdeintervju med totalt ni personer innenfor fire ulike virksomheter. Det er valgt å intervjue en leder og en person med IT-ansvar innenfor hver av virksomhetene. Regnskapsbransjen har lenge vært preget av at kundene stadig kommer av seg selv. Man har heller ikke gjort noen store endringer i bransjen, som lenge har snakket om å ta i bruk og utnytte ny teknologi og levere andre tjenester til sine kunder. Men både tidligere forskning og artikler viser at flere fortsatt driver på samme måte. Det samme viser også det innsamlede materiale for denne oppgaven. Informantene har som en innledning fortalt om sitt syn om bransjen, hvordan den har vært over flere år, hva man har snakket om lenge, hvorfor det har vært slik og hva som må skje fremover. Gjennom analysen av materialet kommer det frem at det finnes uante muligheter for de virksomhetene som tørr å satse, men at det også vil være utfordringer på denne veien som må takles for å kunne lykkes. Oppgaven vil vise at både de ansattes kompetanse og ledernes kompetanse vil kunne påvirke virksomhetenes tanker og muligheter for forretningsutvikling og valg av strategi. Videre når man skal satse på nye måter å jobbe på og levere nye tjenester, kreves det også god kompetanse rundt endringsprosesser. Studien viser altså at ledelsens kompetanse i forhold til endringsprosesser, men også forretningsutvikling er viktige faktorer i en digitaliseringsprosess. Kompetanse hos de ansatte, men også endringsvillighet er viktige faktorer dersom man skal satse på en digital forretningsutvikling i bransjen. Abstract (Engelsk sammendrag)
The purpose of this master thesis is to be able to put even more focus on what challenges, but also opportunities a digitization process provides businesses within accountant profession. This can help those who are planning or in the process of such change processes, a useful indication of what can expect them, what they should focus on and show any choices they have. Further, the task shall try to illuminate key elements on how digitization can affect and change the mindset and decision-making processes in these companies with a focus on competence and change management. The study is conducted as a qualitative study and it is utilized depth interview with a total of nine people within four different businesses. It is chosen to interview a manager and a person with IT responsibilities within each of the companies. The accounting profession has long been characterized by the fact that customers are constantly coming by themselves. Nor have there been any major changes in the industry, which have long talked about using and leveraging new technologies and delivering other services to their customers. But both previous research and articles show that more still operates the same way. The same also shows the collected material for this task. The informants have as an introduction told about their view about the industry, how it has been over several years, what one has talked about for a long time, why it has been so and what needs to happen forward. Through the analysis of the material, it appears that there are unimagined opportunities for those businesses that are dry to bet, but that there will also be challenges on this road that must be tackled in order to succeed. The task will demonstrate that both the competence of the employees and the leaders of the managers will be able to influence the objectives and opportunities of business development and choice of strategy. Moreover, when betting on new ways of working and delivering new services, higher competence is also required around change processes. The study shows that management competence in relation to change processes, but also business development are important factors in a digitization process. Employee competence, but also willingness to change are important factors in betting on a digital business development in the profession.
Description
Dybdebasert master, 120 studiepoeng. Spesialisering økonomi.