Betydningen av autentisitet og kongruens i studenters vurdering av studiesteder
Abstract
Bakgrunnen for denne studien er et ønske om bedre forståelse for hva som er viktig for personer som skal velge studiested. Formålet er å fremskaffe kunnskap om i hvilken grad studenters selvbildekongruens påvirker et studiesteds oppfattende autentisitet, og hvordan de to enkeltvis eller sammen, både direkte og indirekte, påvirker den oppfattede funksjonelle kongruensen. En kvalitativ forstudie og etablerte målebatterier fra tidligere forskning er brukt for å utarbeide en kvantitativ spørreundersøkelse. Denne er besvart av studenter på bachelor sykepleie ved to høgskoler og ett universitet i Norge. Svarene er analysert ved hjelp av enkel og multippel regresjonsanalyse, samt etablerte regresjonsteknikker for mediering. Funn i oppgaven viser at funksjonell kongruens påvirkes av autentisitet og faktisk selvbildekongruens, mens ideell selvbildekongruens kun har direkte effekt på funksjonell kongruens når den opptrer alene. Videre viser resultatene at ideell selvbildekongruens har positiv effekt på autentisitet, mens faktisk selvbildekongruens ikke har det. Det er også påvist at autentisitet fungerer som en medierende variabel og på den måten gjør at ideell selvbildekongruens indirekte påvirker funksjonell kongruens positivt. Det samme gjelder ikke for funksjonell selvbildekongruens. Studien har begrensninger. Undersøkelsen kunne med fordel vært gjort tidsmessig tettere opp til selve vurderingssituasjonen, andre variabler kunne vært inkludert og studien kunne i større grad systematisk blitt sett opp mot institusjonenes egne tilfredshetsundersøkelser. Fremtidig forskning bør, for å avdekke om det er forskjeller på tariffstyrte yrker og yrker der markedet styrer betingelsene, se på andre studieretninger, for eksempel handelshøgskolefag. For å få et mer pålitelig grunnlag bør det i tillegg gjennomføres undersøkelser med større utvalg. I regresjonsanalyse ligger enkelte metodiske begrensninger og fremtidige studier bør derfor også anvende andre analyseteknikker der flere variabler kan analyseres i samme modell. Dette gjelder spesielt for å kunne se nærmere på effekten av den medierende variabelen. Resultatene viser at autentisitet og kongruens er elementer som påvirker vurderingene en potensiell student gjør før valg av studiested. Utdanningsinstitusjoner bør derfor være bevisst sin egen autentisitet og ta hensyn til viktigheten av at studenter oppfatter samsvar mellom eget selvbilde og institusjonens personlighet. Å fremstå som autentisk for en utdanningsinstitusjon er viktig ettersom det påvirker hvordan studiestedets funksjonelle egenskaper oppfattes. På samme måte er både faktisk og ideell selvbildekonguens, om enn på ulike måter, også viktige for hvordan de samme funksjonelle egenskapene oppfattes av studentene. Dette bør utdanningsinstitusjonene ta hensyn til og utnytte i sitt markedsarbeid. Et ønske om å bedre forstå hva som er viktig for fremtidige studenter som vurderer studiested ble adressert. Autentisitet og kongruens er studert sammen på en ny måte og det er påvist at de kan henge sammen, og at de påvirker vurderinger av funksjonell kongruens. Faktisk selvbildekongruens og autentisitet påvirker funksjonell kongruens direkte, mens ideell selvbildekongruens påvirker gjennom autentisitet som medierende variabel. Engelsk sammendrag (abstract)
The background for this study is a desire to better understand what is important for people who choose a place of study. The purpose is to obtain knowledge about the extent to which students' self image congruence affects the study's perceived authenticity, and how the two individually or together, both directly and indirectly, affect the perceived functional congruence. A qualitative preliminary study and established measuring batteries from previous research were used to prepare a quantitative survey. This was answered by students at bachelor nursing at two university colleges and a university in Norway. The responses have been analyzed using simple and multiple regression analysis as well as established regression techniques for mediation. Findings in the thesis show that functional congruence is affected by authenticity and actual self-image congruence, while ideal self-image congruence only has effect when it occurs alone. Moreover, the results show that ideal self-image congruence has a positive effect on authenticity, while actual self-image congruence does not. It was also shown that authenticity acts as a mediating variable and thus ensures that ideal self-image congruence positively affects the functional congruence. The same does not apply to actual self-image congruence. The study has limitations. The research could advantageously have been made closer to the actual assessment situation, other variables could have been included and the study could to a greater extent be systematically compared to the institutions own satisfaction surveys. Future research should, in order to reveal whether there are differences in tariff-controlled professions and professions where the market governs the conditions, look at other fields of study, for example, business school subjects. In order to obtain better answers, investigations with a larger selection should also be carried out. Regression analysis have methodological limitations. Therefor future studies should also use other analysis techniques where multiple variables can be analyzed in the same model. This is because it is important to be able to look more closely at the effects of the mediating variable. The results show that authenticity and congruence are elements that influence the assessments a potential student makes before choosing a place to study. Educational institutions should therefore be conscious of their own authenticity and take into account the importance of students perceiving the match between self-image and the institution's personality. To appear as authentic is important as it affects how the functional qualities of the campus is perceived. Similarly, both actual and ideal self-image congruence, albeit in different ways, are also important for how the same functional qualities are perceived by the students. The educational institutions should take this into account and exploit it in their marketing strategy. A desire to better understand what is important for future students who are considering studying was addressed. Authenticity and congruence were studied together in a new way and it has been shown that they can be interrelated and that they influence the judgment of functional congruence. Indeed, self-image congruence and authenticity directly affect functional congruence, while ideal self-image congruence affects through authenticity as a mediating variable.
Description
Dybdebasert master, 120 studiepoeng. Spesialisering markedsføringsledelse.