Kultur for læring i barnehagen: Rapport T1 til T2
Abstract
Dette er den andre rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» (KFL) i alle barnehager i Hedmark/Innlandet fylke og er basert på to spørreundersøkelser gjennomført i 2017 og 2019. Ca. 2600 4.- og 5. åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved barnehagetilbudet. Videre består rapporten blant annet av resultater fra pedagogisk leders vurdering av 4- og 5-åringers sosiale og språklige ferdigheter. Over 4000 foreldre, ca. 2000 ansatte og ledere i barnehagene har også vurdert sentrale sider ved barnehagetilbudet.
«Itte så verst!» ble det sagt da resultater fra alle de fem spørreundersøkelsene i KFL- barnehage ble klar i januar 2020. Resultatet viste en forbedring fra T1 til T2 på alle fokusområder (faktorer) med unntak av ett (fysisk miljø). Et slikt resultat kommer ikke av seg selv! Det krever en stor innsats fra alle involverte og viser at det nytter når vi står sammen, vi har klart å heve kvaliteten på det pedagogiske arbeidet i barnehagene i Hedmark/Innlandet fylke.
Resultatene vil videre også være et utgangspunkt for den enkelte barnehage og kommune for å fortsette det samordnede forbedringsarbeidet, slik at det utvikles en enda bedre «Kultur for læring» i alle Hedmark/Innlandets barnehager.