Forretningsmodeller hos reiselivsrelaterte bedrifter ved Fulufjäll, Trysil og Finnskogen: Rapport fra en intervjuundersøkelse
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2653746Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten er skrevet som en del av prosjektet Innovasjoner av grønn omstilling i skogen (Ingo). Basert på intervjuer med 35 ulike reiselivsbedrifter i Trysil, Fulufjellet nasjonalpark og Finnskogen på svensk og norsk side er bedriftenes forretningsmodell kartlagt. Som grunnlag for intervjuene er Osterwalders lerret benyttet.
Bedriftene ble først delt inn etter NACE-kodene. Videre analyser viste ved å dele bedriftene inn i andre grupper ble både likheter og forskjeller bedre belyst. Bedriftene ble delt inn i «de lokale bedriftene, kulturbedrifter, de verdibevisste bedriftene, aktivitetsbedrifter hotellbedrifter og campingbedrifter.
Sammenhengen mellom de ni elementene i Osterwalders modell varierer mellom gruppene. Sammenhengen mellom verdiforslaget og segmentene er svak i flere grupper. Blant de verdibevisste bedriftene er denne sammenhengen sterkere. Inntekter og kostnader er stort sett i overensstemmelse med det som forventes i reiselivsnæringen. Det samme er nøkkelressurser og nøkkelpartnere.
Beskrivelse
Oppdragsgiver: Innovasjon for grønn omstilling i skogen (INGO) v/Karlstad universitet, Høgskolen i Innlandet og Högskolan i Dalarna