Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJørgensen, Sveinung
dc.contributor.authorPedersen, Lars Jacob Tynes
dc.contributor.authorSkard, Siv E. Rosendahl
dc.date.accessioned2020-05-11T09:27:34Z
dc.date.available2020-05-11T09:27:34Z
dc.date.created2019-08-30T13:55:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2019, 22 (5), 51-59. https://www.magma.no/eksperimentering-for-barekraftig-forretningsmodellinnovasjonen_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653824
dc.description© Econas Informasjonsservice ASen_US
dc.description.abstractI møte med forventninger om økt bærekraft, rask teknologiutvikling og endrede kundepreferanser utfordres eksisterende forretningsmodeller stadig raskere. Samtidig er disse trendene drivere for nye forretningsmodeller. I denne artikkelen diskuterer vi hvordan dette krever at bedrifter evner å eksperimentere med nye forretningsmodeller, og at det gir store muligheter for de bedriftene som lykkes med det. Med eksperimentering mener vi her utvikling og testing av nye ideer gjennom en kombinasjon av ulike eksperimentelle tilnærminger. Dette omfatter hele prosessen fra å forstå nåværende forretningsmodell, til design og utvikling av nye hypoteser og piloter, og til markedstesting av disse ved hjelp av tilnærminger som dybdeintervjuer, observasjoner og randomiserte AB-tester i felt. Det er fremdeles for lite kunnskap om hvordan dette kan gjøres i praksis. I denne artikkelen diskuterer vi hva slik eksperimentering innebærer, hvorfor det er viktig, og hvordan ledere kan eksperimentere for å designe og iverksette bærekraftige og lønnsomme forretningsmodeller. Vi introduserer en prosessmodell for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon og eksperimentering, og illustrerer dette ved å diskutere hvordan vi arbeider med Orkla Home & Personal Care i et pågående forskningsprosjekt. På denne måten illustrerer vi også hvordan ledere kan lede tilsvarende eksperimenterings- og innovasjonsprosesser i sine egne virksomheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleEksperimentering for bærekraftig forretningsmodellinnovasjonen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber51-59en_US
dc.source.volume22en_US
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelseen_US
dc.source.issue5en_US
dc.identifier.cristin1720142
cristin.unitcode209,6,4,0
cristin.unitnameInstitutt for organisasjon, ledelse, styring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel