«Være snill og forståelsesfull»: enslige mindreårige asylsøkere i møte med innføringsklasse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2679997Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Etter ankomst til Norge får alle enslige mindreårige asylsøkere (EMA) i grunnskolealder opplæringstilbudet mens asylprosessen pågår (jf. Opplæringsloven § 2-1). Det er gjennomført en god del forskning både nasjonalt og internasjonalt på denne målgruppen som påpeker viktighet av skolen i forbindelse med normalisering av hverdagen (Eide, 2000; Eide & Broch, 2010; Oppedal, Seglem & Jensen, 2009). EMA sine opplevelser i møte med innføringsklasser og hvordan skolen kan møte disse barna som bidrar til både læring, mestring og tilhørighet er imidlertid ikke undersøkt i særlig stor grad. Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse EMA sine opplevelser i møte med innføringsklasse, og avdekke faktorer som kan bidra til å øke deres mestring og læring i skolen. Fremgangsmåten for undersøkelsen har vært kvalitative intervjuer med sju ungdommer, to lærere og en miljøpersonalet. Med følgende problemstillingen: Hvordan opplever enslige mindreårige skolehverdagen, og hva kan bidra til å øke læring og mestring i skolen?
Informantenes erfaringer og refleksjoner ble analysert i lys av analytiske begreper traume, trygghet, mestring og resiliens. Informantenes subjektive erfaringer og opplevelser i kombinasjon med et utvalgt av tidligere forskning på feltet og annen relevant teori danne bakgrunn for diskusjonen av resultatene.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i sosialfaglig arbeid med barn og unge