Innovasjonshuset Bright House: en casestudie som baserer seg på konseptet innovasjonshus og samlokalisering
Abstract
I denne oppgaven er de sentrale temaene innovasjonshus, samlokalisering, coworking/co-creation, innovasjonskultur og innovasjonssystemer. Formålet med denne studien er å forske på det nyetablerte innovasjonshuset Bright House på Mustad Næringspark Gjøvik, hvor vi har benyttet oss av en kvalitativ casestudie for å besvare oppgavens problemstilling.
Besvarelsen av oppgaven er basert på forankring i teori, informantintervju, observasjoner, workshop og dokumentstudie. Med en robust datakilde med datainnsamling fra ulike hold, kan vi dermed si at reliabiliteten i oppgaven er pålitelig.
Resultatet som kommer frem er at konseptet Bright House på mange måter er “på god vei”, men vi ser at det er rom for forbedringer for å utnytte alle muligheten som Bright House ikke benytter seg av i dag. Vi har sett på de beslektede begrepene samlokalisering og coworking/co-creation, samt at deler av de fysiske omgivelsene mangler for å skape de sosiale interaksjonene. Dette er basert på både egne observasjoner, men også utsagn fra informanter.
Vi ser også på dagens innovasjonssystem, noe som viste seg å bli et av de mest overraskende og interessante funnene i oppgaven. Da det var ulike spenninger i virkemiddelapparatet, og hva de legger i et innovasjonssystem. Avslutningsvis blir det presentert egne anbefalinger til Bright House, og hvor vi ser forbedringspotensial.
Description
Mastergradsoppgave i innovasjon, med fordypning i ledelse og organisasjon