Viser treff 21-34 av 34

    • Å lede forbedringsarbeid 

      Heidi Lain Knudsen (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven tar for seg ledelse av pedagogisk forbedringsarbeid i skolen. Hensikten med masteroppgaven er å vise hvordan skoleledere kan lede arbeidet med forbedring av pedagogisk praksis med sikte på å øke elevenes ...
    • Tilpasset opplæring i Meld. St. 6 (2019-2020) og rektors ledelse av dette arbeidet. 

      Selbekk, Catarina (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva rektor bør gjøre for å oppfylle intensjonene i Stortingsmelding 6 (Meld. St. 6 (2019-2020)) - Tett på, tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole ...
    • Sammenhenger mellom profesjonelt lærende fellesskap, profesjonsfellesskap i fagfornyelsen og utviklingsprogrammet Collaborative leadership learning programme 

      Ottosen, Live Aasgaard (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven inneholder to artikler og en overbyggende kappe. Formålet med denne oppgaven er å undersøke sammenhenger mellom profesjonelt lærende fellesskap, profesjonsfellesskapet i fagfornyelsen og utviklingsprogrammet ...
    • Forbedring av skolens læringsmiljø på bakgrunn av skoleledelsens anvendelse av resultater fra KFL og praksisnær utdanningsforskning 

      Havik, Sissel (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer med skoleledere i barneskoler i Innlandet (tidligere Hedmark fylke). Ledelse av forbedringsarbeid i profesjonelle læringsfellesskap, med bakgrunn i ...
    • Profesjonsfellesskap som veien til økt kvalitet i norsk skole 

      Haugland, Ingunn (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne oppgaven består av tre artikler. Artiklene belyser fra ulike vinkler i hvilken grad norsk skole er på vei mot å utvikle profesjonsfellesskap som beskrevet i Overordnet del – verdier og prinsipper for ...
    • Kompetent lederskap i alle ledd – en forutsetning for utvikling av gode skoler 

      Borgen, Gerd Elin (Master thesis, 2020)
      Norsk: Dette studiet har som mål å se i hvilken grad nasjonale og internasjonale policy-dokumenter, teori og forskning synliggjøres i kommuners og skolers implementeringsarbeid, i ledelse av profesjonelle læringsfellesskap ...
    • Mellomlederen - en potensiell pådriver for datadrevet forbedringsarbeid i skolen 

      Lien, Bjørn (Master thesis, 2020)
      Norsk: Bakgrunnen for teamtikken i denne masteroppgaven er nasjonale og internasjonale forskningsresultater som viser at vegen til et vellykket forbedringsarbeid innenfor utdanningsfeltet ser ut til å gå via kollektiv ...
    • Pedagogisk Leder – nøkkelen til endring i barnehagen 

      Heia, Nina Cathrine Hoftvedt (Master thesis, 2021)
      Norsk: Formålet med denne avhandlingen er å få en dypere forståelse for hvordan de pedagogiske lederne bidrar til implementering av endring og hvordan de påvirker de ansattes endringsprosess. Det er gjennomført to mindre ...
    • Skoleleders rolle i utviklingsarbeidet – overmenneske eller lagleder 

      Robsahm, Marion (Master thesis, 2020)
      Norsk: En viktig forutsetning for elevenes læring, er lærere med god pedagogisk og faglig kompetanse, og skoleledere som legger til rette for lærernes læring (Hattie, 2013). Forskningen peker også på verdien av skoleeiernivået ...
    • Mestringsorientert ledelse fra midten 

      Wetting, Rune (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne oppgaven handler om mellomlederen i videregående skole, sett fra ulike perspektiver rettet mot elevenes gjennomføring og læringsutbytte. Hensikten med de artiklene og denne masteroppgaven har utgangspunkt i ...
    • Å lede forbedringsarbeid 

      Aglen, Bodil (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne masteroppgaven inneholder to delstudier og en overbyggende kappe. Formålet med oppgaven er å få en dypere forståelse for hvordan ledere av barnehagen kan lede forbedringsarbeid i barnehagen. Det er gjennomført ...
    • Ledelse av barnehagens læringsmiljø 

      Stensrud, Elin Tangen (Master thesis, 2020)
      Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne avhandlingen er forskning, som viser at de ansatte i barnehagen sin kompetanse er den viktigste faktoren for at barna skal få utnyttet sitt potensiale for læring og utvikling. Denne ...
    • Mellomlederen – en betydningsfull utviklingsleder i skolen? 

      Nordseth, Knut Olav (Master thesis, 2020)
      Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne oppgaven er både de nasjonale og de internasjonale utdanningsforskerne sine funn som betrakter at skoleledelse er avgjørende for et vellykket forbedringsarbeid i skolen. Mellomlederrollen ...
    • Ledelse av skoleutvikling 

      Rønning, Ann-Merethe Sjaaeng (Master thesis, 2020)
      Norsk: Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne svar på hvordan ledelsen kan jobbe for å utvikle pedagogenes praksis, og benytte seg av opplæringslovens (1998) §9a i arbeidet, slik at enkeltindividets rettigheter ...