Master i utdanningsledelse deltid M2ULED
Recent Submissions
-
Digitalisering av skulen – styringsdokument og skuleleiar si rolle
(Master thesis, 2024)Digitalisering har stor påverknad på samfunnet, og kvardagen vår har vorte meir og meir digitalisert. Den kanskje største endringa i norsk skule dei siste åra er digitaliseringa. Sjølv om det har vore betydeleg satsing og ... -
Fragmenteringsmekanismer i hybride skolekulturer Om kohesjon og fragmentering i sammenslåtte videregående skoler
(Master thesis, 2024)Sammendrag I følgende kvalitative studie belyses enkelte aspekt ved videregående skoler som har gjennomgått det som i det videre omtales som «sammenslåing» av ulike avdelinger, slik at skolenes struktur og kultur er ... -
Ledelse av forbedringsarbeid i kulturskolen
(Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer av tre kulturskolerektorer, om ledelse av forbedringsarbeid i kulturskolen. Rammeplanen legger føringer for at kulturskolen er ressurssenter og samarbeidsaktør ... -
Skoleeierskap i spennet mellom kontroll og støtte
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å forske på spennet mellom kontroll og støtte som utøves fra skoleeier til deres rektorgrupper. Administrative skoleeiere er tett knyttet sammen med sine rektorgrupper gjennom ... -
Ledelse av forbedringsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skolens formål er elevens læring og utvikling (Opplæringslova, 1998, § 1-1). Læreplanverket LK20 stiller i tillegg krav til at skolen som organisasjon under rektors ledelse gjennom kollektive læringsprosesser arbeider for ... -
Skoleeierskap i spennet mellom kontroll og støtte
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å forske på spennet mellom kontroll og støtte som utøves fra skoleeier til deres rektorgrupper. Administrative skoleeiere er tett knyttet sammen med sine rektorgrupper gjennom ... -
Kollektiv læring i barnehagens teamsamarbeid
(Master thesis, 2024)Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fastsetter at barnehagen er en lærende organisasjon, der personalet kontinuerlig utvikler sin kompetanse og forbedrer sin praksis til fordel for barnas trivsels- og læringsmiljø. ... -
Pedagogisk ledelse i barnehagen, en studie av pedagogiske ledere og styreres opplevelse av egen arbeidshverdag.
(Master thesis, 2024)Hensikten med oppgaven er å belyse og skape en bredere forståelse av lederrollene i barnehagesektoren. Masteroppgaven er basert på to artikler som bygger på ulike forskningsmetoder kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode ... -
Aktivitetsplikten- en plikt til å handle, et rom til å forandre
(Master thesis, 2024)Skolens aktivitetsplikt slik den framkommer i opplæringsloven kap 9A (1998) har vært utgangspunktet for denne masteroppgaven. Aktivitetsplikten utfordrer skolene, og opererer i skjæringspunktet mellom juridiske rettigheter ... -
Samarbeid om overgangen mellom barnehagen og skole og lekens plass i L97 og LK20
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven er å finne svar på følgende problemstillinger: Artikkel 1: Hvordan opplever barnehagestyrer og rektor samarbeidet om overgangen mellom barnehage og skole? Artikkel 2: Hvordan kommer lek ... -
Lederrollen i utviklingsarbeid: Ledelse av teammøter og ledergruppens kollektive mestringstro
(Master thesis, 2024)Kunnskapsdepartementet understreker at det er rektors ansvar å sikre høy kvalitet i skolens opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Skolelederens ansvar er omfattende, og rektor må sørge for at disse oppgavene blir ... -
Skolelederes og læreres erfaringer med utviklingsarbeid
(Master thesis, 2024) -
Håndtering av motstand og struktur som driver i utviklingsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skoleledelse kan kobles til og påvirke elevenes læringsresultat på flere og avgjørende måter og den samlede effekten av skoleledelse med kvalitet, kan utgjøre en betydelig forskjell i forhold til skoleutvikling og ... -
Forståelse og ledelse av profesjonsutvikling i skoler; organisasjonenes oppfatninger og lærernes erfaringer
(Master thesis, 2022)Partene i arbeidslivet har gjennom avtaleverket forpliktet seg til å forbedre kvaliteten på tjenesten. Det betyr at lærere og ledere skal arbeide sammen som profesjonelle yrkesutøvere for å øke lærernes kompetanse og ... -
Hvor har det blitt av alle gutta?
(Master thesis, 2022)Det er store forskjeller i kjønnsmessig skolefaglige prestasjoner i norsk skole. Forskjellene har vedvart og det ser ikke ut til at den avtar. Tendensen er den samme internasjonalt. Dette kan få store konsekvenser for ... -
Kopmpetanse o gendringer i lærende barnehager
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for tematikk i denne avhandlingen er forskning på kompetanseheving og endringsprosesser. Ansattes kompetanse er avgjørende for barnehagens kvalitet og i arbeidet med barns trivsel, trygghet og utvikling i barnehagen. ... -
Forbedringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2022)De store endringene som har skjedd i barnehagesektoren de siste årene har ført til et utvidet kompetansebehov for barnehagens ansatte. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gir føringer for hvordan eier, styrer og ... -
Elevsentrert skoleledelse med fokus på danning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava setter søkelyset på skolen doble oppdrag; danning og utdanning. Gjennom teorianalyse, data fra semistrukturerte gruppeintervju og gjenbruk av data fra «Elevundersøkelsen» (2019-2022) har målet vært å ... -
Strategier for skolemiljøarbeidet -utilsiktede konsekvenser?
(Master thesis, 2022)Kapittel 9 A i opplæringsloven pålegger skolen å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle elever. Det er den enkelte elevens subjektive opplevelse som avgjør om skolemiljøet ... -
Kjønnsforskjeller i lesing
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for temaet i denne oppgaven er at forskning; både norsk og internasjonal, viser at jenter presterer bedre i alle fag i skolen enn guttene, unntatt kroppsøving. I denne oppgaven er det tatt for seg kun ferdigheten ...