Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRobsahm, Marion
dc.date.accessioned2021-01-08T15:40:24Z
dc.date.available2021-01-08T15:40:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722255
dc.descriptionMastergradsoppgave i utdanningsledelse, Høgskolen i Innlandet, 2020.en_US
dc.description.abstractNorsk: En viktig forutsetning for elevenes læring, er lærere med god pedagogisk og faglig kompetanse, og skoleledere som legger til rette for lærernes læring (Hattie, 2013). Forskningen peker også på verdien av skoleeiernivået for elevenes læring (Paulsen og Hjertø, 2019: Paulsen, 2019). den røde tråden i denne masteroppgaven er valgt med utgangspunkt i dette, og jeg ser på hvordan forbedringsarbeidet i skolen gjennom utvikling av profesjonelle læringsfellesskap, hvordan man som skoleleder initierer og leder forbedringsarbeidet og hvordan de opplever behov for støttesystemer i dette arbeidet. Målet har vært at jeg gjennom studien kan presentere noen tanker og handlesett for hvordan man som skoleleder kan legge til rette for lærernes læring. Med utgangspunkt i erfaringer fra egen skolehverdag og teori og forskning innenfor profesjonelle læringsfellesskap, elevsentrert ledelse, skoleeierskapet, læring og støttesystemer, har jeg følgende tre problemstillinger: Hvordan kan rektor, og ledergruppa, tilrettelegge for utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i egen organisasjon? Hvordan initierer og følger rektor opp skolens forbedringsarbeid med utgangspunkt i kartleggingsresultater? Hvordan oppleves behovet for støttesystemer av skoleledere når de skal legge til rette for lærernes læring? Studien har en kvalitativ forskningsstrategi med fenomenologisk tilnærming. I artikkel 1 er det en casestudie med observasjoner og samtaleintervjuer, i artikkel 2 er det en casestudie med et semistrukturert intervju, og artikkel 3 er en dokumentanalyse av de to foregående artiklene. Mine funn tyder på at ved god tilrettelegging og oppfølging fra skoleleder, er det gode forutsetninger for lærernes læring. Funnene indikerer at skoleleders opplevelse er å stå mye alene om forbedringsarbeidet, uten nok støtte fra skoleeier, og det kan forringe kvaliteten på forbedringsarbeidet i skolen. Mine funn peker også på hvordan man som skoleleder kan tilrettelegge og drive forbedringsarbeid, men at det vil være fornuftig å delegere og fordele arbeidsoppgaver for å skape mest mulig tid til forbedringsarbeidet.en_US
dc.description.abstractEnglish: Teachers who hold a high level of educational and professional competence, as well as school leaders who facilitate teacher learning, are important prerequisites for pupil’s learning. Research also refers to the value of school authority for student learning (Paulsen and Hjertø, 2019: Paulsen, 2019). The master’s thesis is based upon this assumption, looking at school improvement work through the development of professional learning communities, how a school leader can initiate and lead the improvement work and how these leaders experience the need for support systems in this work. This resource aims to present some thoughts and actions on how a school leader can better facilitate teacher learning. Based on experiences from my own work-life within the school system, as well as theory and research in professional learning communities, student-centered leadership, school ownership, learning, and support systems, I have landed on the following three issues: How can the principal, and the management team, facilitate the development of professional learning communities in their organization? How does the principal initiate and follow up on the school's improvement work based on survey results? How is the need for support systems experienced by school principals when they are to facilitate teacher learning? The study has a qualitative research strategy with a phenomenological approach. Article 1 consists of a case study with observations and interviews, Article 2 consists of a case study with a semi-structured interview, and Article 3 is a document analysis of the two previous articles. My findings indicate that good facilitation and follow-up by the school principal provides a good foundation for teacher learning. The findings indicate that the school leader’s experience carries too much responsibility for the improvement work without sufficient support from the school owner, and this can impair the quality of the improvement work in the school. My findings also point to how a school leader can better organize and conduct improvement work, but with emphasis on the fact that it would make sense to delegate and distribute tasks to create as much time as possible to focus on the improvement work.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMIUen_US
dc.titleSkoleleders rolle i utviklingsarbeidet – overmenneske eller laglederen_US
dc.title.alternativeSchool-leaders role in school development work – superperson or teamleader?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber81en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel