Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVesterlid, Tale Gabriella
dc.date.accessioned2021-02-05T12:22:20Z
dc.date.available2021-02-05T12:22:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2726431
dc.descriptionMastergradsoppgave i lektorutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2019.en_US
dc.description.abstractEnglish: This study investigates how novice teachers of English, at lower and upper secondary level, work with the assessment of oral English. In addition, the study focuses on how the novice teachers perceive their own competence in assessing speaking skills, and how their teacher education has prepared them for assessing oral English. The research findings show that the teachers find it challenging to assess oral English. According to the teachers, there is a lack of a shared understanding of how to assess language abilities. The participants report that the assessment is largely based on the teachers’ subjective opinions. The participants problematize vague and broad competence aims in the curricula that open up for a range of different interpretations. The participants are concerned that the lack of a shared understanding of assessment in oral English can lead to unfair assessment of the students. The teachers report that the training they received during the teacher education was not sufficient for working with assessing oral English. They express uncertainty regarding interpretations of competence aims and criteria, and are generally uncertain of whether or not their assessments are reliable and valid.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne studien undersøker hvordan nyutdannede engelsklærere i ungdomskolen og videregående skole jobber med muntlig vurdering i engelsk. I tillegg fokuserer studien på hvordan lærerne anser egen vurderingskompetanse, og hvordan utdanningen deres har forberedt dem til å vurdere muntlig engelsk. Forskningsfunnene viser at lærerne finner vurdering av muntlig engelsk utfordrende. Lærerne oppfatter at det ikke er noen felles forståelse av hvordan man skal vurdere muntlig engelsk på tvers av skoler i Norge og at vurdering i stor grad er basert på læreres subjektive meninger. Lærerne trekker frem at kompetansemålene i læreplanen er lite konkrete, og at dette åpner for mange ulike tolkninger av kompetansemålene. Urettferdig vurderingspraksis blir trukket frem som den ytterste konsekvensen av manglende felles forståelse for vurdering av muntlig engelsk. Lærerne rapporterer at utdanningen deres i svært liten grad har forberedt dem til å vurdere muntlig engelsk. De forteller om usikkerhet rundt tolkning av kompetansemål og kriterier for kjennetegn på måloppnåelse, og er generelt usikre på om deres vurderinger pålitelige.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.subjectLUen_US
dc.subjectteachersen_US
dc.subjectEnglish languageen_US
dc.subjectsecondary schoolen_US
dc.titleAssessing oral English in secondary school: challenges for novice English teachers.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel