Kratten i skolesekken - Om nye utfordringer for utdanningssektoren i møtet med den digitale verden
Abstract
Bakgrunn og formål for oppgaven
Stort sett alle i vårt samfunn er en del av den digitale verden. Skolens oppgave er å forsikre at alle utvikler evnen til å beherske de digitale hjelpemidlene som eksisterer i dag. Bakgrunnen for denne oppgaven finner sitt grunnlag i en observasjon av utviklingen av nye teknologier, hvilke utfordringer disse kan føre med seg og hvordan samfunnet nå er inne i en digitaliseringsprosess. En rekke problemer melder seg raskt på, blant annet spørsmål knyttet til personvernet og hvordan dette beskyttes i skolen. Like relevant er også dannelsesperspektivene som kan beskrive menneskets møte med det digitale.
Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan den offentlige forvaltningen for utdanningssektoren fremstiller og forholder seg til den videre utviklingen av ny teknologi.
Problemstilling
Hvilke nye utfordringer står utdanningssektoren ovenfor i møtet med den digitale verden?
Teoretisk rammeverk og metode
Oppgaven referer til en rekke teorier som sier noe om samfunnsutvikling, dannelse og ny teknologi. Teksten er en dokumentanalyse av utvalgte dokumenter og det legges til grunn et sosialkonstruktivistisk perspektiv i analysen, med innslag av hermeneutisk tenkning.
Konklusjon
Personvern er på mange måter fremstilt som hovedproblemet i møtet med den digitale verden, spesielt i en eventuell implementering av ny teknologi i skolen. Utfra de utvalgte dokumentene kan man også tolke at dannelsesperspektivene mangler og at disse ofte blir stående i skyggen av et større kompetansebegrep. Gjennom analysen av funnene kan man også oppfatte at det kastes lys på det verdisettet vi ønsker å bygge samfunnet på i fremtiden, dette ved å rette oppmerksomheten mot utviklingen av menneskevennlig teknologi.