• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk MAPED
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk MAPED
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kratten i skolesekken - Om nye utfordringer for utdanningssektoren i møtet med den digitale verden

Berger, Jonas Christoffer
Master thesis
Thumbnail
View/Open
21_02897-2 Besvarelse Berger Jonas Christoffer 549889_1_1.PDF (693.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2739230
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk MAPED [78]
Abstract
Bakgrunn og formål for oppgaven

Stort sett alle i vårt samfunn er en del av den digitale verden. Skolens oppgave er å forsikre at alle utvikler evnen til å beherske de digitale hjelpemidlene som eksisterer i dag. Bakgrunnen for denne oppgaven finner sitt grunnlag i en observasjon av utviklingen av nye teknologier, hvilke utfordringer disse kan føre med seg og hvordan samfunnet nå er inne i en digitaliseringsprosess. En rekke problemer melder seg raskt på, blant annet spørsmål knyttet til personvernet og hvordan dette beskyttes i skolen. Like relevant er også dannelsesperspektivene som kan beskrive menneskets møte med det digitale.

Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan den offentlige forvaltningen for utdanningssektoren fremstiller og forholder seg til den videre utviklingen av ny teknologi.

Problemstilling

Hvilke nye utfordringer står utdanningssektoren ovenfor i møtet med den digitale verden?

Teoretisk rammeverk og metode

Oppgaven referer til en rekke teorier som sier noe om samfunnsutvikling, dannelse og ny teknologi. Teksten er en dokumentanalyse av utvalgte dokumenter og det legges til grunn et sosialkonstruktivistisk perspektiv i analysen, med innslag av hermeneutisk tenkning.

Konklusjon

Personvern er på mange måter fremstilt som hovedproblemet i møtet med den digitale verden, spesielt i en eventuell implementering av ny teknologi i skolen. Utfra de utvalgte dokumentene kan man også tolke at dannelsesperspektivene mangler og at disse ofte blir stående i skyggen av et større kompetansebegrep. Gjennom analysen av funnene kan man også oppfatte at det kastes lys på det verdisettet vi ønsker å bygge samfunnet på i fremtiden, dette ved å rette oppmerksomheten mot utviklingen av menneskevennlig teknologi.
Publisher
Høgskolen i Innlandet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit