Når veien er målet: estetiske og narrative opplevelser i walking simulators
Abstract
Norsk:
Denne masteroppgaven søker å peke på hvilke opplevelser walking simulators kan tilby spilleren, hvorvidt dette fenomenet kan forstås til å være dataspill eller digital litteratur, og hvorvidt slike ludonarratologiske konstruksjoner tilfører noe nytt til dataspill som kulturelt uttrykk. Oppgaven lener seg i hovedsak på mediespesifikk teori og analyseverktøy fra spillforskningen, og finner at walking simulatorene Everybody´s Gone to the Rapture, Firewatch og What Remains of Edith Finch er å finne i grenseland mellom dataspill og digital litteratur. Oppgaven finner også at slike verk kan forstås som rendyrking av det estetiske og det narrative innen dataspillformatet. Opplevelsene de kan tilby oppstår i spillerens utforskning av nettopp estetikk og narrativ. English:
This thesis seeks to point out which experiences walking simulators may offer, whether they are to be understood as video games or digital litterature, and whether ludonarratological constructs of this kind have something new to offer video games as a form of cultural expression. This thesis is based on a media-specific framework. It finds that the walking simulators Everybody´s Gone to the Rapture, Firewatch and What Remains of Edith Finch, all exist on the border between video games and digital litterature. This thesis also finds such works to cultivate the aesthetics and the narrative within the format of video games, and that the experiences they have to offer, occur through player exploration.
Description
Mastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur, Høgskolen i Innlandet, 2020.