Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGloppen, Bjørg H.
dc.contributor.authorDobson, Stephen
dc.contributor.authorAndersen, William W.
dc.contributor.authorChristiansen, Victoria P.
dc.contributor.authorSofienlund, Hege B.
dc.date.accessioned2015-01-14T15:41:45Z
dc.date.available2015-01-14T15:41:45Z
dc.date.issued2015-01-14
dc.identifier.isbn978-82-7671-959-8
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/274158
dc.description.abstractNorsk: I denne rapporten presenterer vi data som viser hvordan lærere gjennom feedbackpraksis kan bidra til elevers motivasjon i sin egen læring. I denne sammenhengen er feedback, medvirkning og motivasjon nøkkelbegreper. Vi har undersøkt hvordan elevene opplever lærernes feedback og sett det i sammenheng med lærernes egne oppfatninger av hva som er vesentlig i feedback til elever. Vi fulgte to lærere over et gitt tidsrom og observerte hvordan de underviste, motiverte og gav feedback til sine elever. Lærerne deltok frivillig etter anbefaling fra ledelsen ved skolen, trolig på bakgrunn av sin kompetanse. Våre funn viser at det er sammenheng mellom læringsmiljø, lærernes kompetanse, engasjement i elevenes læring og elevenes motivasjon. Det er også samsvar mellom det elevene sier er vesentlig og det som er lærernes oppfatninger.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In this report we present findings about how teachers through their professional assessment practice can engage their pupils in their own learning. Key concepts in this connection are feedback, participation and motivation. We have seen how they experience the feedback teachers give and set it in connection with teachers own opinion of what is essential in feedback to students. We followed two teachers over an extended period and noted how they taught, motivated and offered feedback to their pupils. The two teachers were selected for their excellent reputation in teaching, as defined by their colleagues and the school principal. Our findings show that there is a correlation between learning, teachers competence, commitment in students learning and students motivation. There is also compliance between what the pupils say is essential and those teachers perceptions.
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport;10/14
dc.subjectfeedbacknb_NO
dc.subjectmedvirkningnb_NO
dc.subjectanerkjennelsenb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.titleFeedback, medvirkning og motivasjon. Læreres vurderingspraksis og elevers motivasjonnb_NO
dc.title.alternativeFeedback, participation and motivation in professional assessment practicenb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber107nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel