dc.description.abstract | Forfatter
Asbjørn Skogestad, Bachelor Folkehelse, 2011-2014.
Problemstilling
Hvordan kan vekten reduseres hos overvektige barn ved hjelp av skolebaserte tiltak som fremmer fysisk aktivitet?
Teori
Om overvekt og fedmeutvikling i dagens samfunn, om årsakene til overvekt hos barn, om konsekvenser, om forebygging og om skolen som arena for forebygging av overvekt.
Metode
Litteraturstudie.
Datapresentasjon og diskusjon
I datapresentasjonen analyseres tre vitenskapelige forskningsartikler hvor forskerne har studert sammenhengen mellom fysiske aktivitetsintervensjoner i grunnskolen, og deres påvirkning på barnas kroppssammensetning, omfang av fysisk aktivitet og endring av fysisk form.
Konklusjon
Problemstillingen har ingen enkle løsninger. Det er vanskelig å trekke konklusjoner om hvilke enkelttiltak eller kombinasjoner av enkelttiltak, som var effektive. Det er mulig at det nettopp er de forhold at tiltakene var obligatoriske og sammensatte, som var det sentrale.
Diskusjonen har vist at det er viktigere å redusere fettmassen enn å redusere vekten. Barna kan godt leve med overvekt, så lenge de er i god fysisk form. En kan oppnå god fysisk form ved hjelp av langsiktige tiltak som fremmer fysisk aktivitet. En har sett at den obligatoriske deltakelsen i skolebaserte tiltak bør praktiseres både strengt og naturlig, slik at alle blir involvert i aktiviteten. Diskusjonen har vist at barn deltar i krevende aktiviteter så lenge de opplever glede, utfordringer, mestring og samvær med jevnaldrende. En har sett at det er hensiktsmessig å bruke ulike strategier for å skape aktivitet. Det sikrer at flest mulig barn finner noen aktiviteter som de kan like, mestre og praktisere på fritiden. | nb_NO |