Grammatikk og språklek i en språkheterogen elevgruppe.
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2753624Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Viden om Literacy. 2020, (27), 84-91.Sammendrag
Artikkelen beskriver en utprøving i en språklig heterogen elevgruppe på andre trinn i grunnskolen i Norge, der elevene skapte et lekespråk og diskuterte grammatiske strukturer i det språket de laget. Formålet med denne utprøvingen var å øke elevenes metaspråklige bevissthet. Dataene er hentet fra aksjonsforskningsprosjektet Klasseromskulturer for språklæring, som var et ledd i følgeforskningen til Oslo kommunes innføring av felles læreplan i norsk fra 2005 (Danbolt & Kulbrandstad, 2008). Utprøvingen viste at elever og lærer i fellesskap kom fram til et lekespråk, og særlig var det livlig diskusjon rundt forslag til flertallsformer. Å konstruere et lekespråk har et stort potensial som lekende og utforskende arbeidsform, men det stiller også høye krav til lærerens egen grammatiske kompetanse.
Beskrivelse
Artikkelen er åpent tilgjengelig på tidsskriftets hjemmeside. Lenke til nummer: https://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-27-grammatik-i-kontekst/# . Direktelenke til artikkel: https://www.videnomlaesning.dk/media/3311/27_anne-marit-vesteraas-danbolt.pdf