dc.description.abstract | Digitalisering er et begrep «alle» har hørt om de siste årene enten i media eller på
arbeidsplassen. Men hva er det egentlig som fører til digitalisering?
Vi har i denne studien forsøkt å forklare hvilke drivere for digitalisering man har i den
statlige universitets- og Høyskolesektoren i Norge, samt hvordan man kan benytte drivere som
motivasjon hos de ansatte til å oppnå målene man har for digitalisering.
Dette er aktualisert gjennom en stortingsmelding fra Kunnskapsdepartementet (2021a)
som peker på at digitalisering er en trend som vil utfordre sektoren i tiden fremover.
Våre forskningsspørsmål er følgende:
1) Hvilke drivere påvirker digitalisering blant foretak i UH-sektoren?
2) Hvordan kan disse benyttes aktivt for å fremme digitalisering?»
Eksisterende litteratur og forskning på temaet er gjennomgått og på bakgrunn av dette
bygd opp et teoretisk rammeverk som tar for seg definisjoner rundt digitalisering, setter dette
i UH-sektorens kontekst og videre forklarer driverne for digitalisering som er kjent i dagens
litteratur. Dette har ført til at vi kunnet benytte dette i diskusjonene vi har hatt om våre funn.
Gjennom en kvalitativ studie med hjelp av SDI-modellen (Tjora, 2017) har vi intervjuet
11 ansatte ved to utdanningsinstitusjoner i universitets- og høyskolesektoren i Norge. De
ansatte har vært både ledere og undervisere, og har gitt oss et bredt perspektiv og erfaringer
knyttet til digitalisering i sektoren. Ved å kode intervjuene har vi gjennomført en dataanalyse
som har gitt oss grunnlag for diskusjon. Vi har kommet frem til et sett av drivere vi har tolket
som viktig for sektoren. Vi har også identifisert drivere som er ansett som viktige i
eksisterende litteratur, men som har vist seg å ikke være like viktige for sektoren vi har
undersøkt.
Gjennom å konkretisere forskjell mellom eksterne og interne drivere har vi i tillegg
kommet med en modell vi mener kan fungere som verktøy for sektoren når man skal oppnå
sine mål for digitalisering. | en_US |