• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring - organisasjon og ledelse, erfaringsbasert master MPABR4901
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring - organisasjon og ledelse, erfaringsbasert master MPABR4901
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Da koronaviruset kom til Innlandet – En beslutningsteoretisk casestudie av samvirke og samordning

Lilleøkseth, Bente Elin; Stenseth, Laila Irene
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Lilleøkseth og Stenseth.pdf (1.143Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2789493
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i offentlig ledelse og styring - organisasjon og ledelse, erfaringsbasert master MPABR4901 [189]
Sammendrag
Koronaviruset (SARS-CoV-2) utfordret samhandling mellom sektorer i Innlandet våren 2020.

I løpet av seks uker ble det planlagt for, og noen steder fysisk rigget, 370 pasientplasser i

primærhelsetjenesten. De aller fleste av disse ble etablert som intermediærplasser i

interkommunale eller regionale samarbeider. Vi ønsker å se på hvordan man kom fram til disse

beslutningene.

Som teoretisk rammeverk for vår analyse har vi valgt å benytte forklaringsmodellene utviklet

av statsviteren Graham T. Allison. Det empiriske grunnlaget for oppgaven har vi kommet fram

til ved å benytte kvalitativ metode i form av dokumentanalyse og semistrukturerte intervjuer.

Det har vært et poeng for oss at all dokumentasjon og informasjon skal være offentlig og

tilgjengelig. Vi har sett på hvordan modellene – alene eller sammen – gir forklaringskraft for

beslutningene som ble fattet hos Fylkesmannen (Statsforvalteren fra 2021) og kommunene.

Gjennom arbeidet med oppgaven har det tegnet seg et bilde av at Innlandet raskt innstilte seg

på å håndtere en viss koronapasientmengde. Fylkesmannsembetet jobbet målrettet med

krisehåndtering og risikostyring innenfor de gitte rammer. Kommunene på sin side har

forholdt seg på en god måte til bl.a. Sivilbeskyttelsesloven, særlig §§ 14 og 15, i forkant av

virusutbruddet.

Det er allikevel også noe mer utover Allisons tre modeller, som forklarer hvorfor Innlandet

var så tidlig ute med intermediærplasser, og hvorfor kommunene i så stor grad var lydhøre for

Fylkesmannens oppfordringer. Dette “noe” har vi identifisert til å handle om tillit mellom folk

og tillit mellom organisasjoner. Det norske samfunnet har inntil våre dager vært preget av

relativt små forskjeller og høy grad av tillit. Våre funn indikerer at så fremdeles er tilfelle

mellom forvaltningsnivå i Innlandet.
 
Engelsk sammendrag (abstract):

The coronavirus (SARS-CoV-2) challenged interaction between various actors within the

Innland in the spring of 2020. For 6 weeks, it was planned for, and in some places physically

established, 370 patient places in the primary health care service. The vast majority of these

were established as intermediate places within inter-municipal or regional collaborations. We

want to look at decision making processes to further understand why these decisions were

made.

For the theoretical framework for our analysis, we have chosen to use the explanatory models

developed by political scientist Graham T. Allison. We have collected the empirical data for

the thesis by using a qualitative method in the form of document analysis and semi-structured

interviews. It has been our contention that all documentation and information should be public

and accessible. We have looked at how the models, separately or together, provide an

understanding of the rationale for the decisions made by the County Governor (State

Administrator from 2021) and the municipalities.

While working on the thesis, a picture has emerged that Innlandet quickly set out to handle a

certain number of corona patients. The county governor's office worked purposefully with

emergency preparedness and risk management within the given framework.

The municipalities have effectively worked with the framework of The Civil Protection Act,

especially §14 and 15, in advance of virus outbreaks.

There is however another factor outside/beyond Allison's three models that must be considered

in order to understand why Innlandet was proactive in providing intermediate places early. As

well as understanding why the municipalities were so responsive to county governors'

requests. This factor we have identified is the societal trust of the population between each

other as well as their various institutions. This social cohesion and trust with each other as

well as social and political institutions is founded upon the egalitarian nature of Norwegian

society. This factor was essential in the successful implementation
 
Beskrivelse
Erfaringsbasert master, 90 st.p.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit