Argumenterende skriving på mellomtrinnet. En studie av et læringsforløp.
Abstract
Norsk:
Denne masteroppgaven handler om opplæring i argumenterende skriving på grunnskolens
mellomtrinn. Første del av problemstillingen søker svar på hvordan et helhetlig undervisningsopplegg
i argumenterende skriving på mellomtrinnet kan utformes, mens andre del
undersøker hvordan elever på 6. trinn skriver argumenterende tekster når de får støtte i form
av velegnet undervisning og materiell. Forskningstilnærmingen ligner et pedagogisk designeksperiment
i tre faser: Først ble et teoribasert undervisningsopplegg utformet. Deretter ble
opplegget prøvd ut i en klasse med 26 elever på 6. trinn. I den siste fasen ble elevtekstene
analysert.
Skolens grunnlagsdokumenter og teorier om dannelse, kritisk tenkning, retorikk og argumentasjon
utgjør det didaktiske legitimeringsgrunnlaget for undervisningsopplegget. I tillegg
er det tatt hensyn til hva nyere forskning hevder er god opplæring i skriftlig argumentasjon.
I det teoribaserte undervisningsopplegget er det lagt vekt på å finne et egnet tema, samt å
etablere et formål og en identifiserbar mottaker for elevenes skriving. Forarbeidet innebærer
undervisning og meningsutveksling i plenum, og arbeid individuelt og i grupper. I den påfølgende
individuelle skrivefasen kan elevene få hjelp av hverandre eller læreren, og de har
tilgang til støttende materiell i form av egenproduserte kort med argumenter, skrivemal og
eksempeltekst.
Elevgruppens begeistring tyder på at det studerte undervisningsopplegget virket motiverende.
Analysen av elevtekstene viser at samtlige elever klarte å gjennomføre den globale
strukturen fra skrivemal og eksempeltekst, og at alle har brukt argumentkortene fra forarbeidet.
Nærlesing av tekstutkastene viser at elevene har forståelse for å kommunisere overtalende,
at de henter argumenter fra ulike fora, og nyanserer språket ved bruk av dempere og
forsterkere. Problemområder er at elever blander faktaopplysninger og påstander, og at det er
svak binding mellom setninger. Mange elever strever dessuten med å utdype sine synspunkter,
og med å integrere tilføyelser i sin tekster.
Studien kan gi innsikt i didaktiske muligheter og utfordringer en slik helhetlig undervisningtstilnærming
byr på, og hvordan man kan se opplæring i skriftlig argumentasjon som en
del av skolens demokratiske danningsoppdrag. English:
This Master´s thesis treats teaching of argumentative writing to 9-13 year old students. The
first part of the study is the design of a comprehensive programme in argumentative writing,
and the second part is an examination of how students write argumentative texts when supported
by fit-for-purpose instruction and material. The research approach resembles a threephase
educational design experiment: At first, a theory-based teaching programme was
created. The teaching programme was then tested in a class with 26 students aged 11-12. In
the final phase, the student texts were analysed.
The teaching approach in the programme leans on the Education act and the Curriculums,
and on theories on Bildung, critical thinking, rhetoric and argumentation. In addition, the
study takes into account what recent international research considers good instruction in argumentative
writing.
The teaching programme emphasises finding a suitable theme, and establishing a purpose
and an audience for the writing. The preparations include instruction and exchange of views
in class, and work independently and in groups. In the consecutive individual writing phase,
the students may consult each other and the teacher, and they have auxiliary material at
hand; a writing template, a sample text and self-produced index cards with arguments.
The students’ enthusiasm suggests that the studied teaching programme was motivating. The
text analyses testify that all students applied the global structure from the writing template
and sample text, and used the index cards. A close reading shows that all students have a
solid grasp of persuasive communication, retrieve arguments from different forums and nuance
the language, using absorbers and amplifiers. Problem areas are confusion of claims
with factual information and weak inter-sentence connection. Other challenges are expanding
ideas and integrating additions in texts.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.