• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Argumenterende skriving på mellomtrinnet. En studie av et læringsforløp.

Stavem, Gro
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Stavem.pdf (2.549Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/282505
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language [80]
Abstract
Norsk:

Denne masteroppgaven handler om opplæring i argumenterende skriving på grunnskolens

mellomtrinn. Første del av problemstillingen søker svar på hvordan et helhetlig undervisningsopplegg

i argumenterende skriving på mellomtrinnet kan utformes, mens andre del

undersøker hvordan elever på 6. trinn skriver argumenterende tekster når de får støtte i form

av velegnet undervisning og materiell. Forskningstilnærmingen ligner et pedagogisk designeksperiment

i tre faser: Først ble et teoribasert undervisningsopplegg utformet. Deretter ble

opplegget prøvd ut i en klasse med 26 elever på 6. trinn. I den siste fasen ble elevtekstene

analysert.

Skolens grunnlagsdokumenter og teorier om dannelse, kritisk tenkning, retorikk og argumentasjon

utgjør det didaktiske legitimeringsgrunnlaget for undervisningsopplegget. I tillegg

er det tatt hensyn til hva nyere forskning hevder er god opplæring i skriftlig argumentasjon.

I det teoribaserte undervisningsopplegget er det lagt vekt på å finne et egnet tema, samt å

etablere et formål og en identifiserbar mottaker for elevenes skriving. Forarbeidet innebærer

undervisning og meningsutveksling i plenum, og arbeid individuelt og i grupper. I den påfølgende

individuelle skrivefasen kan elevene få hjelp av hverandre eller læreren, og de har

tilgang til støttende materiell i form av egenproduserte kort med argumenter, skrivemal og

eksempeltekst.

Elevgruppens begeistring tyder på at det studerte undervisningsopplegget virket motiverende.

Analysen av elevtekstene viser at samtlige elever klarte å gjennomføre den globale

strukturen fra skrivemal og eksempeltekst, og at alle har brukt argumentkortene fra forarbeidet.

Nærlesing av tekstutkastene viser at elevene har forståelse for å kommunisere overtalende,

at de henter argumenter fra ulike fora, og nyanserer språket ved bruk av dempere og

forsterkere. Problemområder er at elever blander faktaopplysninger og påstander, og at det er

svak binding mellom setninger. Mange elever strever dessuten med å utdype sine synspunkter,

og med å integrere tilføyelser i sin tekster.

Studien kan gi innsikt i didaktiske muligheter og utfordringer en slik helhetlig undervisningtstilnærming

byr på, og hvordan man kan se opplæring i skriftlig argumentasjon som en

del av skolens demokratiske danningsoppdrag.
 
English:

This Master´s thesis treats teaching of argumentative writing to 9-13 year old students. The

first part of the study is the design of a comprehensive programme in argumentative writing,

and the second part is an examination of how students write argumentative texts when supported

by fit-for-purpose instruction and material. The research approach resembles a threephase

educational design experiment: At first, a theory-based teaching programme was

created. The teaching programme was then tested in a class with 26 students aged 11-12. In

the final phase, the student texts were analysed.

The teaching approach in the programme leans on the Education act and the Curriculums,

and on theories on Bildung, critical thinking, rhetoric and argumentation. In addition, the

study takes into account what recent international research considers good instruction in argumentative

writing.

The teaching programme emphasises finding a suitable theme, and establishing a purpose

and an audience for the writing. The preparations include instruction and exchange of views

in class, and work independently and in groups. In the consecutive individual writing phase,

the students may consult each other and the teacher, and they have auxiliary material at

hand; a writing template, a sample text and self-produced index cards with arguments.

The students’ enthusiasm suggests that the studied teaching programme was motivating. The

text analyses testify that all students applied the global structure from the writing template

and sample text, and used the index cards. A close reading shows that all students have a

solid grasp of persuasive communication, retrieve arguments from different forums and nuance

the language, using absorbers and amplifiers. Problem areas are confusion of claims

with factual information and weak inter-sentence connection. Other challenges are expanding

ideas and integrating additions in texts.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit