Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlstad, Gunhild Tomter
dc.date.accessioned2021-11-19T15:33:44Z
dc.date.available2021-11-19T15:33:44Z
dc.date.created2021-10-29T20:59:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 7-32en_US
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.issn2387-6670
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830537
dc.descriptionOpphavsrett 2021 Gunhild Tomter Alstad. Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Lisens.en_US
dc.description.abstractI artikkelen diskuteres noen sentrale forskningsetiske forhold som kan aktualiseres når gryende flerspråklige barn er involvert i forskning. Formålet med artikkelen er å løfte fram diskusjonene rundt hva slags implikasjoner forskningsetiske vurderinger og beslutninger har for forskning som involverer gryende flerspråklige barn. Jeg bygger på forskningsetiske diskusjoner fra både barnehageforskning og flerspråklighets- og andrespråksforskning. Jeg løfter først fram prinsipielle diskusjoner om forskningens nytte versus (flerspråklige) barns behov for beskyttelse. Jeg drøfter deretter mer spesifikt forhold knyttet til datainnsamlingsmetoder og hvordan flerspråklige barns stemmer blir hørt, og hvilke språk som blir hørt, i forskning. Jeg argumenterer avslutningsvis for at forskere bør være tydeligere på hvilke forskningsetiske valg som tas. Forskningsetiske dilemma kan medføre valg mellom motsetningsfylte etiske verdier. Det er derfor viktig å være eksplisitt på hvilke valg som er gjort, og hvilke konsekvenser disse valgene har for forskningsprosessen. Valgene har betydning for hva vi kan utvikle ny kunnskap om.en_US
dc.description.abstractAbstract The article discusses some key research ethics issues that may come to the fore when emergent multilingual children are involved in research. I build on discussions from early childhood education research and research in second language and multilingualism. I highlight in particular discussions about the utility of research versus (multilingual) children’s need for protection, as well as discussions about data collection methods and how emergent multilingual children’s voices are heard, and which languages are involved in early childhood education research. As research ethics dilemmas potentially lead to a choice between conflicting ethical values, and in particular research with multilingual children, it is important to be explicit about the choices and what consequences these choices have in the research process.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectrefleksiviteten_US
dc.subjectgryende flerspråklige barnen_US
dc.subjectbarnehageforskningen_US
dc.subjectforskningsetikken_US
dc.subjectreflexivityen_US
dc.subjectemergent multilingual childrenen_US
dc.subjectearly childhood education researchen_US
dc.subjectresearch ethicsen_US
dc.titleMed forskningsetiske briller på – en drøfting av dilemma i forskning som involverer gryende flerspråklige barnehagebarnen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Filosofiske fag: 160::Etikk: 164en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber7-32en_US
dc.source.volume37en_US
dc.source.journalNOA - Norsk som andrespråken_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.identifier.cristin1949799
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal