Spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen
dc.contributor.author | Brattøy, Ellen | |
dc.date.accessioned | 2015-05-18T08:18:33Z | |
dc.date.available | 2015-05-18T08:18:33Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/283658 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelavhandlingen har spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen som tema. Gjennom den teoretiske delen trekkes det opp historiske linjer som gir en forklaring på spesialundervisningens plass i dagens grunnskole. Videre belyser den de politiske og juridiske siden ved dagens spesialundervisning og tar for seg begrepene tilpasset opplæring og spesialundervisning i relasjon til integrering og inkludering. Avhandlingens problemstilling retter fokus mot kompetanse i relasjon til gjennomføring av spesialundervisning og dette er derfor blant annet belyst ut fra rektors ansvar for kompetanse hos sine lærere samt andre rammefaktorer som har innvirkning. Artikkelen i avhandlingen spisser så det teoretiske overblikket inn mot problemstillingen, og her er rektors rolle sentral da det er rektorer som er respondenter i artikkelens empiriske datamateriell. Spesialpedagogisk kompetanse belyses deretter og det diskuteres i artikkelen om denne er til stede. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Lillehammer | nb_NO |
dc.title | Spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 81 | nb_NO |