• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Fra idioti til spesialpedagogiske utfordringer» : ”Hvordan kan det idèhistoriske landskapet rundt Maria Montessori ha bidratt til å forme hennes syn på spesialpedagogiske utfordringer?»

Haakenaasen, Birgit
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SPE3006 Masteroppgave Haakenaasen jan15.pdf (708.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/283664
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [66]
Abstract
Formålet mitt med denne oppgaven har vært å få kunnskap om hva som kan ha bidratt til å

forme Maria Montessoris syn på spesialpedagogiske utfordringer. Dette har jeg grepet fatt i

ved å ta utgangspunkt i det idèhistoriske landskapet som Maria Montessori ble født inn i

gjennom å presentere de tidsriktige rådende politiske, filosofiske, og religiøse strømningene.

Maria Montessori var ikke fornøyd med utdanningsinstitusjonene på sin tid og så et sterkt

behov for endring av et system som etter hennes oppfatning isolerte barna fra samfunnet.

Maria Montessori jobbet derfor for å få skolen som en større del av samfunnet hvor barna

skulle være premissleverandørene. Gjennom å bygge videre på sine inspiratorers tanker og

sinnetreningsmateriell utviklet hun gjennom sitt arbeid med idiotbarna på galehuset San

Giovanni i Roma, en systematisk metode som bygget på det tilstedeværende barnet i

utvikling.

Gjennom oppgaven blir vi kjent med både kjente og for meg hittil mindre kjente inspiratorer,

og de presenteres med den hensikt å belyse hvordan de kan ha bidratt til å forme Maria

Montessoris syn på spesialpedagogiske utfordringer. Disse utfordringene griper jeg fatt i ved å

dele de inn i Peder Haugs (1995) inndeling, ideologiske basis for spesialpedagogiske

utfordringer, det individuelle perspektivet på spesialpedagogiske utfordringer, samt det

samfunnsmessige perspektivet på spesialpedagogiske utfordringer.

Etter å ha drøftet meg fram til hennes menneskesyn og verdier, samt sett på hennes forhold til

samfunnet for øvrig, kommer jeg fram til konklusjonen om at montessoriskolene er et tidlig

resultat av integreringstanken. Pedagogikken ble utarbeidet med teknikker og materiell fra

den franske handikappedagogikken og utprøvd på idiotene. Med stor suksess ble det overført

til normalbarna, men selv om jeg tidligere har hatt inntrykk av at Maria Montessori da forlot

idiotbarna for å arbeide med normalbarna, har jeg gjennom denne oppgaven kommet frem til

en erkjennelse av at hun i klassene sine hadde rom for hele den naturlige variasjonsbredden du

kan finne blant menneskene.

Dette masterarbeidet følger hennes prosess i å utvikle denne inkluderende pedagogikken og

tar oss med på en idèhistoriske reise fra en medisinsk og individfokusert forståelse av idioti

blant 1800-tallets leger og filosofer, til spesialpedagogikken som et samfunnsansvar i

skjæringspunktet mellom ideologier, samfunnsinteresser og fagoppfatninger. Derav tittelen på

oppgaven: Fra idioti til spesialpedagogiske utfordringer.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit