PERSONALETS ROLLE I DET MOBBEFOREBYGGENDE ARBEIDET I BARNEHAGEN
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2839126Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan personalet i fire ulike barnehager ser på sin rolle i det mobbeforebyggende arbeidet i barnehagen. I studiet gjennomførte jeg fire fokusgruppeintervjuer med en styrer, en pedagogisk leder og en assistent i hver fokusgruppe. Bakgrunnen for denne undersøkelsen var på grunn av forestående endringer i barnehageloven. Fra og med 1. januar 2021 ble det lovpålagt å arbeide forebyggende i forhold til krenkelser, som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering (Barnehageloven, 2005, § 41). Jeg ønsket å få svar på følgende problemstilling:
Hvordan arbeider barnehager mobbeforebyggende, med fokus på personalets rolle?
Målet med studien var å finne ut hvordan barnehagen arbeidet mobbeforebyggende, sentrert rundt personalet sin rolle. Informantene delte først sin forståelse av fenomenet mobbing. Undersøkelsen viste at barnehagene hadde likt syn på mobbing som fenomen, gjennom de opplevelsene informantene hadde i forhold til barns atferd. Samtidig var det komplekst og vanskelig å sette ord på begrepet mobbing, og personalet var noe ubekvem med å bruke det begrepet i barnehagen. Videre viste undersøkelsen at personalet var opptatt av sin rolle i det mobbeforebyggende arbeidet, og personalet mente at deres rolle var å være observante, tilstedeværende, trygge og anerkjennende voksne. Personalet var opptatt av at de måtte ha kunnskap og kompetanse om barns utvikling for å kunne tilrettelegge og veilede, og de var avhengig av et godt samarbeidsklima og gode planer for å kunne jobbe mobbeforebyggende i barnehagen.
Studien viste varierende praksis i organisering rundt det å utarbeide og bruke planer som var sentrert mot mobbeforebyggende arbeid. Det bør jobbes med å etablere et godt system som ivaretar implementeringen av disse planene. Dette er noe ledelsen i barnehagen bør ta tak i, spesielt med hensyn til at det nå er en lovfestet nulltoleranse mot krenkelser og mobbing og et lovmessig krav om å arbeide mobbeforebyggende i barnehagen.