• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon i skolen. Ungdomsskoleelevers fortellinger om motivasjon.

Jutulstad, Nina Merethe Nyhuus
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Jutulstad.pdf (313.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/284726
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education [175]
Abstract
Norsk:

Min masteroppgave handler om motivasjon, og tittelen er motivasjon og læring. Oppgaven er

en empirisk undersøkelse av fire ungdomsskoleelever. Bakgrunnen for oppgaven er blant

annet at forskning viser at elever i norske skoler ikke presterer like godt som elever i land vi

sammenligner oss med. Undersøkelsen søker å finne hvordan elevers kontekst i skolen kan gi

motivasjon til lysten til å lære og om elevene opplever at lærere bruker grunnleggende

strategier som er nødvendige for at elever skal bli/være motiverte.

Indre motivasjon er en tilstand preget av nysgjerrighet og glede og er slik forskning viser

biologisk og trenger ingen forsterkning, og er dermed en motivasjonstilstand som er innrettet

mot aktiviteten i seg selv. Indre motivasjon er relatert til indre konsekvenser som er lokalisert

i sentralnervesystemet. Denne motivasjonstypen er biologisk betinget.

Undersøkelsen søker å finne om elevene opplever å inneha de tre grunnleggende

komponentene innenfor Self-Determination Theory; Tilhørighet, kompetanse og autonomi

som vil føre til selvreguleringsprosesser og den internaliserte ytre motivasjon, som har vist

seg å være viktig for om man utvikler verdier når det gjelder skoleaktiviteter.

Motivasjon er ikke en statisk tilstand, og undersøkelsen søker derfor å finne om elevene er

motiverte for enkelt fag eller alle fag i skolen, og hvordan de opplever sin skolehverdag. I

tillegg søker jeg å finne om elever opplever at lærere skaper kontekst for selvregulering.

Forskning gir ofte svar på hva og hvorfor spørsmål, men det savnes slik jeg oppfatter det,

strategier for å nå fram til en endring eller strategi for hvordan man praktisk og eksplisitt kan

løse en utfordring.

Funnene viser i lys av teoriene innen motivasjon at elevene mangler tilhørighet til enkelte

lærere. I tillegg viser det empiriske materialet at elevenes kompetanse innenfor de samme

fagene som disse lærerne underviser i er svekket.

På den annen side viser det empiriske materialet at elevene synes å være identifisert ytre

motiverte i fag de trenger for å komme inn på videregående linjer.

Hvis den internaliserte ytre motivasjonen er vellykket – utvikler individer selvregulering. Slik

jeg fortolker det empiriske materialet synes ingen av elevene å inneha denne motivasjontypen

i forhold til skolefag.

Funnene er fortolket mot profesjonsteori og det kan se ut til at elevenes opplevelse av de tre

komponentene tilhørighet, kompetanse og autonomi ikke er til stede i enkelte fag. Det

bekrefter at motivasjon ikke er statisk.

I tillegg viser analysen at elevene kan mangle metakognisjon vedrørende læringsstrategier og

bevissthet om bruk av læringsstrategier i læringssituasjoner.
 
English:

My thesis, called learning motivation is about motivation. It includes an empirical study of

four secondary school students. Research shows that students in Norwegian schools are not

performing as well as students in countries we compare ourselves with. The study seeks to

find how students in the school context can be motivated to learn and whether or not the

students feel that teachers use basic strategies that are necessary for students to become

motivated.

Intrinsic motivation is a condition characterized by curiosity and joy and research shows that

such motivation is biological and needs no amplification, and is thus a condition that is

oriented towards the activity itself. Intrinsic motivation is related to internal impacts, which

are localized in the central nervous system, as opposed to extrinsic motivation that can be

influenced from the outside.

The study seeks to find out if students feel they possess the three basic components within

Self-Determination Theory; relatedness, competence and autonomy that will lead to selfregulation

processes and extrinsic integrated motivation, that seems to be important in the

way one has internalized the value of school activities.

Motivation is not a static condition, and the study therefore seeks to find whether students are

motivated for individual subjects or all subjects in school, and how they feel about their

school day. In addition, I seek to find out whether pupils feel that teachers create context for

self-regulation.

The findings, supported by theory, show that the students seems to lack a sense of relatedness

to individual teachers. In addition, the empirical material shows that the students' skills within

the subjects as these teachers teach in is impaired. On the other hand, the empirical material

also shows that the students are extrinsic identified motivated in subjects they need to get into

high school.

When extrinsic integrated motivation is a success – the student develops individual self regulation. The way I interpret the empirical material, none of the students seem to possess

this type of motivation.

The findings are interpreted against professional theory and it seems that the pupils

experience of the three factors relatedness, competence and autonomy not are present in some

school-subjects. These findings confirm that motivation is not static.

In addition, the analysis shows that students lack metacognition regarding teaching strategies

and awareness of the use of learning strategies in learning situations.
 
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit