dc.contributor.author | Jutulstad, Nina Merethe Nyhuus | |
dc.date.accessioned | 2015-06-05T14:21:20Z | |
dc.date.available | 2015-06-05T14:21:20Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/284726 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Min masteroppgave handler om motivasjon, og tittelen er motivasjon og læring. Oppgaven er
en empirisk undersøkelse av fire ungdomsskoleelever. Bakgrunnen for oppgaven er blant
annet at forskning viser at elever i norske skoler ikke presterer like godt som elever i land vi
sammenligner oss med. Undersøkelsen søker å finne hvordan elevers kontekst i skolen kan gi
motivasjon til lysten til å lære og om elevene opplever at lærere bruker grunnleggende
strategier som er nødvendige for at elever skal bli/være motiverte.
Indre motivasjon er en tilstand preget av nysgjerrighet og glede og er slik forskning viser
biologisk og trenger ingen forsterkning, og er dermed en motivasjonstilstand som er innrettet
mot aktiviteten i seg selv. Indre motivasjon er relatert til indre konsekvenser som er lokalisert
i sentralnervesystemet. Denne motivasjonstypen er biologisk betinget.
Undersøkelsen søker å finne om elevene opplever å inneha de tre grunnleggende
komponentene innenfor Self-Determination Theory; Tilhørighet, kompetanse og autonomi
som vil føre til selvreguleringsprosesser og den internaliserte ytre motivasjon, som har vist
seg å være viktig for om man utvikler verdier når det gjelder skoleaktiviteter.
Motivasjon er ikke en statisk tilstand, og undersøkelsen søker derfor å finne om elevene er
motiverte for enkelt fag eller alle fag i skolen, og hvordan de opplever sin skolehverdag. I
tillegg søker jeg å finne om elever opplever at lærere skaper kontekst for selvregulering.
Forskning gir ofte svar på hva og hvorfor spørsmål, men det savnes slik jeg oppfatter det,
strategier for å nå fram til en endring eller strategi for hvordan man praktisk og eksplisitt kan
løse en utfordring.
Funnene viser i lys av teoriene innen motivasjon at elevene mangler tilhørighet til enkelte
lærere. I tillegg viser det empiriske materialet at elevenes kompetanse innenfor de samme
fagene som disse lærerne underviser i er svekket.
På den annen side viser det empiriske materialet at elevene synes å være identifisert ytre
motiverte i fag de trenger for å komme inn på videregående linjer.
Hvis den internaliserte ytre motivasjonen er vellykket – utvikler individer selvregulering. Slik
jeg fortolker det empiriske materialet synes ingen av elevene å inneha denne motivasjontypen
i forhold til skolefag.
Funnene er fortolket mot profesjonsteori og det kan se ut til at elevenes opplevelse av de tre
komponentene tilhørighet, kompetanse og autonomi ikke er til stede i enkelte fag. Det
bekrefter at motivasjon ikke er statisk.
I tillegg viser analysen at elevene kan mangle metakognisjon vedrørende læringsstrategier og
bevissthet om bruk av læringsstrategier i læringssituasjoner. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
My thesis, called learning motivation is about motivation. It includes an empirical study of
four secondary school students. Research shows that students in Norwegian schools are not
performing as well as students in countries we compare ourselves with. The study seeks to
find how students in the school context can be motivated to learn and whether or not the
students feel that teachers use basic strategies that are necessary for students to become
motivated.
Intrinsic motivation is a condition characterized by curiosity and joy and research shows that
such motivation is biological and needs no amplification, and is thus a condition that is
oriented towards the activity itself. Intrinsic motivation is related to internal impacts, which
are localized in the central nervous system, as opposed to extrinsic motivation that can be
influenced from the outside.
The study seeks to find out if students feel they possess the three basic components within
Self-Determination Theory; relatedness, competence and autonomy that will lead to selfregulation
processes and extrinsic integrated motivation, that seems to be important in the
way one has internalized the value of school activities.
Motivation is not a static condition, and the study therefore seeks to find whether students are
motivated for individual subjects or all subjects in school, and how they feel about their
school day. In addition, I seek to find out whether pupils feel that teachers create context for
self-regulation.
The findings, supported by theory, show that the students seems to lack a sense of relatedness
to individual teachers. In addition, the empirical material shows that the students' skills within
the subjects as these teachers teach in is impaired. On the other hand, the empirical material
also shows that the students are extrinsic identified motivated in subjects they need to get into
high school.
When extrinsic integrated motivation is a success – the student develops individual self regulation. The way I interpret the empirical material, none of the students seem to possess
this type of motivation.
The findings are interpreted against professional theory and it seems that the pupils
experience of the three factors relatedness, competence and autonomy not are present in some
school-subjects. These findings confirm that motivation is not static.
In addition, the analysis shows that students lack metacognition regarding teaching strategies
and awareness of the use of learning strategies in learning situations. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | MITO | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | ungdomsskolen | nb_NO |
dc.subject | læring | nb_NO |
dc.title | Motivasjon i skolen. Ungdomsskoleelevers fortellinger om motivasjon. | nb_NO |
dc.title.alternative | Motivation in school. Secondary-school pupils experiences about motivation. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 103 | nb_NO |