En dokumentstudie av coachende lederstil
Abstract
Dette er en bacheloroppgave innen ledelse og organisasjonsutvikling med tittelen ”En dokumentstudie av coachende lederstil”. Temaet som blir undersøkt og diskutert er dermed coachende lederstil. Hensikten med oppgaven er å undersøke hva som kjennetegner en coachende lederstil, for å bli kjent med hvordan lederstilen kan benyttes i praksis. Fokuset vil være på serviceansatte, for å se hvordan deres prestasjoner blir påvirket av denne lederstilen. Problemstillingen lyder ”Hvordan kan en Coachende lederstil påvirke de ansattes prestasjoner?”.
Dokumentstudiens teori baserer seg på bøker av anerkjente forfattere. Mintzberg skriver om ledelse, Thompson skriver om selvledelse. Gjerde, Berg og Spurkeland skriver om coaching. Heggholmen setter alt i sammenheng gjennom sin bok ”Fra drittdårlig til lærende lederskap” (2014).
I tråd med oppgavens resultater konkluderes det med at en coachende lederstil kan påvirke de ansattes prestasjoner ved bruk av de positive virkemidlene; indre motivasjon, selvbelønning, dialog, tilbakemelding, aktiv lytting, humor, åpenhet, ansvarliggjøring, positivt tankesett, i tillegg til situasjonstilpasning og arbeidsoppgaver som ligger innenfor flytsonen. English: This is a bachelor thesis within the field of management and organizational development, titled "A Document study of a management style based on coaching". The topic that is explored and discussed in the study is coaching-based management. The purpose of the thesis is to examine what characterises such a management style, in order to learn how this management style can be used in practice. The focus will be on service employees, to examine how their performance is influenced by this management style. The key issue is "How can a coaching-based management style influence the performance of the Employees?"
The document study is based on publications by recognized writers. Mintzberg writes about management, Thompson writes about self-management. Gjerde, Berg og Spurkland writes about coaching. Heggholmen combines these perspectives in her book "fra dritdårlig til lærende lederskap" (2014).
In line with the results in the thesis, it concludes that a coaching-based management style can influence the performance of the Employees using positive tools; inner motivation, self-rewarding techniques, dialogue, feedback, active listening, humour, openness, accountability, a positive mindset, in addition to situational adaptation and tasks that lies within the flow-zone.