Elevers forståelse av naturvitenskapens egenart gjennom utforskende arbeidsmåter.
Abstract
Norsk:
Denne oppgaven bygger på en kvalitativ studie, hvor det ble gjort intervjuer knyttet til utforskende arbeidsmåter, naturvitenskapens egenart og elevenes epistemologiske forståelse av dette. Ut ifra dette er min problemstilling: «Hvilken forståelse av naturvitenskapenes egenart kan utforskende arbeid i naturfag utvikle hos elevene?». Jeg har hentet data fra to intervjuer, av to elever fra praksisskolen jeg var på høsten 2013, i 8. trinn. Elevene var igjennom samme naturfagundervisning, som bestod av et utforskende arbeid de selv planla og gjennomførte. Jeg har analysert og tolket elevenes svar ut ifra Sandovals teori om naturvitenskapelig epistemologi for å kartlegge deres forståelse av naturvitenskapens egenart, og hvordan det utforskende arbeidet har bidratt til dette.
Undersøkelsen viser at elevene tilegner seg til en viss grad forståelse av naturvitenskapens egenart gjennom å arbeide utforskende. Naturvitenskapens egenart referer til egenarten ved naturvitenskapelig kunnskap, arbeidsmåter og en sammensatt samhandling mellom teori, data og modeller. English:
This paper is based on a qualitative study. I conducted interviews related to Inquiry Based Science Teaching, Nature of Science (NOS) and student epistemological understanding of this. The problem I address in this paper is: "What understanding of Nature of Science can Inquiry Based Science Teaching in Science develope for students'". I have collected data from two interviews, with students from the same school. This took place at the practice school I was at in autumn 2013, in 8th grade. The students went through the same science teaching, which consisted of an exploratory work they planned and carried out themselves. I have analyzed and interpreted the students' responses. The analysis are based on Sandoval’s theory of scientific epistemology, to map their understanding of the nature of science individuality, and how the exploratory work contributed to this.
The survey shows that students acquire a certain degree of understanding of NOS through working with Inquiry Based Science. Where NOS refers to the distinctive character by scientific knowledge, working methods, and a complex interaction between theory, data and models.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.